AERO OY:n MUISTOLAATTA
2008
pronssi
suunnitellut Petteri Patolinna ja Heikki Moisio
toteutus Aarno Salomäki, Lentovarikon Kilta
40 x 27 cm
Hyvinkään lentokenttä, kerhorakennuksen seinä, Lentokentäntie 50
Vuonna 1923 perustettu Aero Oy joutui keskeyttämään lentonsa syyskuussa 1944 jatkosodan päätyttyä. Malmin lentoasema siirtyi Liittoutuneiden Valvontakomission haltuun, ja Aero Oyn lentokalusto siirrettiin Hyvinkäälle. Lentoluvan saatuaan Aero Oy aloitti vuoden 1945 alussa lentotoimintansa Hyvinkäällä. Ensimmäinen reittilento lennettiin 2.1.1945 Tukholmaan Bromman kentälle. Kansainvälisiä lentoja lennettiin maaliskuuhun 1945 asti, jolloin valvontakomissio kielsi lennot. Matkustajalentoja jatkettiin elokuussa 1945, mutta vain kotimaan reiteillä. Siirryttyään takaisin Malmin lentokentälle tammikuussa 1947 yhtiötä alettiin kutsua nimellä Finnish Air Lines ja vuonna 1953 nimeksi vaihtui Finnair.
Aerolla oli käytössään viisi matkustajakonetta ja Hyvinkään kentällä oli vakituista henkilökuntaa töissä viisi henkilöä/työvuoro sekä tullin ja poliisin edustaja. Aluksi pääkaupunkiseudulta matkattiin Hyvinkään kentälle junalla, mutta myöhemmässä vaiheessa liikennöitiin Helsingin ja Hyvinkään väliä Aeron omilla busseilla. Hyvinkään kenttä oli vuosina 1945–1947 maan ainoa kansainvälinen kenttä.
Lentotoimintaa varten Hyvinkään kentälle rakennettiin matkustajaterminaali. Se valmistui 19.3.1945 ja otettiin matkustajien käyttöön elokuussa 1945 lentotoiminnan jatkuttua. Rakennus on nykyisin Hyvinkään Ilmailukerhon omistuksessa.
Muistolaatan ovat lahjoittaneet Finnair Oyj ja Hyvinkään Ilmailukerho ry. Muistolaatta on paljastettu yhtiön 85. juhlavuotena elokuun 16. päivänä 2008.
Muistolaatan teksti:
Aero Oy toimi Hyvinkäällä vuosina 1945-47 Junkers JU-52 ja Douglas DC-2 -koneilla. Kahden vuoden aikana kuljetettiin 42 601 matkustajaa. Tämä rakennus rakennettiin lentoaseman terminaaliksi.