Osallistuvan budjetoinnin äänestystulokset 2023 selvillä

Hyvinkään vuoden 2023 osallistuvan budjetoinnin äänestystulokset ovat nyt selvillä. Äänestykseen osallistui kaikkiaan 737 hyvinkääläistä ja ääniä annettiin 3482.

Ehdotuksia kertyi huimat 170 kappaletta. Osa ehdotuksista karsiutui äänestyksen ulkopuolelle mm. liian korkeiden toteutuskustannusten takia. Keskenään samankaltaisia ehdotuksia yhdistettiin muutama, ja lopulta äänestykseen eteni 37 kuntalaisilta saatua ideaa.

Äänestystulosten selvittyä todettiin, että eniten ääniä saaneet ehdotukset olivat kustannusarvion osalta hyvin eri hintaisia (2.000-10.000 euroa). Tämän myötä toteutettaviksi valikoitui seitsemän eniten ääniä saanutta ehdotusta.

Kaupungin 35.000 euron osbu-budjetilla rakentuukin mielenkiintoinen ja monipuolinen kokonaisuus.

Eniten ääniä saaneet ja toteutettaviksi valitut ehdotukset ovat:

1. Ilmainen puistoruokailu kesäaikaan lapsille
  2. Lahjoitus Hope ry:lle
  3. Grillipaikkoja kaupunkiin
  4. Pitkospuut Sveitsiin
  5. Suojaa auringolta päiväkotien pihoille
  6. Vanhuksille ohjelmaa
  7. Pitkospuut kuntopolulta Terveysmetsään itäpuolelta.

Kesäkuussa ilmainen ruokailu alakoululaisille

Äänestyksessä eniten ääniä saanut (290 ääntä) puistoruokailu toteutetaan kesäkuussa ajalla 5.-21.6. ja 26.-30.6. arkipäivisin klo 11.30 – 13.00 Aseman koululla, keittiön ovelta.

Tarjolla on joka päivä 50 kg ruokaa eli noin 150:lle ensimmäiselle koululaiselle. Ruokaa tarjotaan niin kauan kuin sitä riittää.

Tarjolla on perusruokaa: keittoja ja laatikoita.

Lasten liikuntaan rahaa ja päiväkotien pihoille suojaa

Hope ry:lle lahjoitetaan 2000 euroa vähävaraisten lasten liikunnan tukemiseen.

Kaupungin tilakeskus selvittää, millaisia katoksia voidaan asentaa ja mitkä päiväkodit sellaisen saavat. Osassa päiväkoteja asia on jo nyt kunnossa.

Pitkospuita ja grillipaikkoja lisää

Äänestyksessä oli useampia grillipaikkoja eri puolille kaupunkia. Kaupungin keskustan tuntumaan ei sellaisia kuitenkaan turvallisuussyistä rakenneta, mutta sopivaa paikkaa selvitellään ja yhtenä vaihtoehtona on lentokentän alue.

Pitkospuita rakennetaan niin Terveysmetsän itäpuolelle kuin Sveitsin puistoon.

Näiden lisäksi äänestyksestä toteutukseen etenivät musiikkiesitykset vuodeosastoille.

Voit tarkastella äänijakaumaa, kohteita sekä ehdotusten äänimääriä:

Kiitos kaikille äänestäneille!

Päivitetty 16.5.2023