Tyko Sallinen ja Jalmari Ruokokoski
Taidemaalarit Tyko Sallinen ja Jalmari Ruokokoski rakensivat ateljeetalonsa Hyvinkäänkylään talvella 1915.
Railakkaiden tupaantuliaisten jälkeen huvilat saivat nimet Humala ja Krapula.

Ruokokoski viipyi Humalassa vain pari vuotta, sillä hänen levoton mielensä kaipasi maalaiselämän sijaan urbaaneja huvituksia. Jo ennen muuttoaan Hyvinkäälle Ruokokoski koristeli elokuvateatteri Arenan iloisin sirkus- ja maisema-aihein. Seinämaalaukset olivat valmiina, kun elokuvateatteri avattiin v. 1914.
Humalan ja Krapulan tervantumissa ja jyrkissä harjakatoissa on selviä viitteitä kansallisromanttiseen huvila-arkkitehtuuriin.
Ruokokosken jälkeen Humalaan muutti taidemaalari Anton Lindforss.
Tyko Sallinen oli keskeisiä suomalaiskansallisen Marraskuun ryhmän jäseniä. Maanläheiset värit ja karkein vedoin luonnostellut kansanihmiset hallitsivat myös Hyvinkäänkylän työväentalolta aiheensa saanutta Jytkyt -maalausta (1918), joka lienee tunnetuimpia esimerkkejä kansallisesta ekspressionismistamme.

Jalmari Ruokokoski Omakuva, 1909 Hyvinkään taidemuseo