Varhaiskasvatuksen inklusiivisen toimintakulttuurin ja tasa-arvon edistäminen 2024–2025
Varhaiskasvatuksen inklusiivisen toimintakulttuurin ja tasa-arvon edistäminen ohjaavien varhaiskasvatuksen opettajien toimesta
Varhaiskasvatuslain muutoksen myötä 1.8.2022 Hyvinkään varhaiskasvatuksessa alkoi hanke, joka vahvisti lapsen oikeutta yksilölliseen kehityksen ja oppimisen tukeen, edistämään yleisen tuen toimintatapoja sekä inklusiivista toimintakulttuuria.
Hankkeen päätavoitteena oli, että lapsi saa riittävästi ja oikea-aikaisesti tarvitsemaansa tukea omassa ryhmässään ja lähipäiväkodissaan. Ajatuksena oli, että lapsen hyvinvointia ja yksilöllistä oppimista tukevat pedagogiset käytänteet vahvistuivat. Keskiössä oli tietämys lapsesta, hänen vahvuuksistaan ja mielenkiinnon kohteistaan. Keskeisenä tavoitteena oli vahvistaa henkilöstön osaamista. Kun henkilöstö saa tukea perustoimintaan ja yleisen tuen järjestämiseen, heidän osaamisensa lisääntyy ja työhyvinvointi kasvaa. Vaikka hanke loppui vuoden 2023 lopussa, saivat ohjaavat opettajat jatkaa varhaiskasvatuksen inklusiivisen toimintakulttuurin ja tasa-arvon edistämistä uuden hankkeen myötä. Varhaiskasvatuksen inklusiivisen toimintakulttuurin ja tasa-arvon edistämisen hanke kestää 31.5.2025 asti. Hankkeessa työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat Mervi Kantola ja Mirja Pajunen.
Kuvassa 1 on jäsennelty ohjaavan varhaiskasvatuksen opettajan työn sisältöä. Työ pitää sisällään muun muassa lapsen yleisen tuen toteuttamista, vuorovaikutuksen ja osallisuuden sekä peruspedagogiikan edistämistä. Nämä 9 teemaa ovat muovautuneet arjessa työn toteuttamisen kautta. Nämä teemat ovat oleellisuuden löytäminen tiimin toiminnassa, lapsen yleisen tuen toteuttaminen, vuorovaikutus, peruspedagogiikka, lasten vahvuudet, yhteenkuuluvuus ja me-henki, osallisuus, oppimisympäristö ja leikki.
Kuvassa 2 kuvataan ohjaavien opettajien työnkuva, jossa laadukkaaseen varhaiskasvatukseen tähdätään niin inklusiivisen toimintakulttuurin, vuorovaikutuksen kuin erilaisten työtapojenkin kautta. Inklusiivinen toimintakulttuuri pitää sisällään osallisuutta ja yhdenvertaisuutta. Laadukas vuorovaikutus pitää sisällään myönteistä, arvostavaa ja sensitiivistä kohtaamista. Moninaiset työtavat koostuvat keskusteluista, havainnoinnista sekä päiväkotiryhmien arkeen osallistumisesta.