Tänä vuonna Vehkojan päiväkodin Lemmikit-ryhmässä joulukalenteri painottuu TVT-taitojen harjoitteluun sekä kieli- ja kulttuuritietoiseen oppimisympäristön vahvistamiseen. Lemmikkien ryhmässä on useita eri kieliä, ja se näkyy arjessa monin tavoin. Meillä on ollut tapana nostaa lasten kotikieliä esiin eri projekteissa ja tästä nousi ajatus tuoda näkyväksi myös erilaisia joulukulttuureita. Tässä kohtaa oli luontevaa ottaa vanhemmat yhteistyöhön ja osallistaa heitä siten, että he etsivät Youtubesta omalla kielellä olevia joululauluja tai vastaavia juhlalauluja.
Toisena tavoitteena joulukalenterissa oli lasten sekä kasvattajien tvt-taitojen vahvistaminen. Jokainen luukku on kätketty QR-koodin taakse ja koodit ilmestyvät näkyviin päivä kerrallaan. Lapset saavat jokainen vuorollaan lukea koodin tabletilla sekä toimia valokuvausvastaavana joulukalenteri luukun paljastamassa toiminnassa. QR-koodien takaa paljastuu vanhempien tuomat joululaulut, Yhteisöllisen S2-opettajan tekemää joulun- ja talven juhliin liittyvää materiaalia, kuten pakkasukon tarina ja Suomen itsenäisyyspäivään liittyviä tehtäviä. Lisäksi joulukalenteriin on suunniteltu jumpat, askartelut ja lauluhetket. Joulukalenteri kattaa siis koko joulukuun toimintamme.
Ryhmän aikuiset ovat valmistaneet etukäteen QR-koodit sekä luoneet video-ohjeita Chatterpix-sovelluksen avulla. Tavoitteena on jatkaa tvt-taitojen harjoittelua siten, että lapset pääsevät tammikuusta eteenpäin itse suunnittelemaan ja toteuttamaan videoita ja koodeja.
Osa lapsista tunnisti ensimmäisenä päivänä QR-koodin seinällä. Lapset innostuivat ja jännittivät mitä koodin takaa löytyi. Aikuinen ohjasti lasta käyttämään tablettia QR-koodin lukemiseen ja viestin avaamiseen. Nopeasti lapset oppivat kuinka QR-koodi avattiin tarkastellessa aikaisempien luukkujen avaajia. Luukun avanneet lapset valokuvasivat mielellään muiden luukun toteuttamaa tuokiota. Valokuvia tulostettiin seinälle joulukalenterin ylle, josta lapset ovat palanneet tilanteisiin sanoittaen tai näyttäen.
Lauluihin liittyvät QR-koodit jäivät seinälle näkyväksi, joita lapset ovat saaneet kuunnella uudestaan. Eri kieliset laulut kiinnostivat lapsia, ja he hiljentyivät kuuntelemaan lauluja tarkasti. Osa ryhmän lapsista tanssi musiikin tahdissa. Laulun jälkeen aikuiset kertoivat lapsille kielen, jolla laulu laulettiin sekä kuka ryhmän lapsista ymmärtää kyseistä kieltä. Aikuiset esittivät kysymyksiä lauluun liittyen, jotta saimme kaikki hieman enemmän tietoa mitä laulussa kerrottiin.
Lapset tykkäsivät kuunnella tarinaa ”Pieni suomen lippu”, jonka jälkeen saivat askarrella Suomen lippuja ja Itsenäisyyspäivän kynttilöitä, jossa toimme Suomen kulttuuriperinnettä esille. Tutustuimme myös kalenterin välityksellä Pakkasukkoon ja Lumityttöön, jotka ovat Venäjällä tuttuja hahmoja. Luimme venäläisestä joulusta, jonka jälkeen vertasimme kuvista Pakkasukkoa ja Joulupukkia, lapset hyvin huomasivat eroja. Ryhmämme lapset tykkäävät suurelta osin värityskuvista, niin he saivat värittää Pakkasukon ja Lumitytön.
Lemmikkien ryhmän aikuiset ovat innostaneet lapsia sanoittamaan omalla kielellä tilanteita ja kyselevät joulusanastoa. Lapsista on erityisen hauskaa kuulla, kun aikuinen yrittää sanoa oikein vieraskielistä sanaa tai lausetta. Ryhmässämme on puhumattomia sekä S2 lapsia, joita tukee kuvat sekä viittomat. Joten olemme laittaneet S2 varhaiskasvatuksen opettajan materiaalista jouluun liittyviä viittomia seinille, jossa vieressä viittomaan liittyvä kuva. Olemme harjoitelleet viittomia sekä sanoja eri kielillä, jotka ovat tulostettu seinälle aikuisten muistiksi mallittamiseen. Lapset ovat kyselleet aika ajoin mikä viitottiin miten.
Kirjoittanut:
Kati Aaltonen ja Laura Virtanen