Aamutuulen päiväkodin alle 3-vuotiaiden ryhmässä Sammalmajassa on kirjoilla kova kulutus. Kirjoja luetaan ahkerasti niin aikuisen kanssa kuin itsekseenkin. Kuitenkin pienten kädet ovat vielä harjaantumattomat käsittelemään kirjoja varoen ja siitä syystä ryhmässämme on paljon rikkinäisiä kirjoja, joita lapset sinnikkäästi haluavat edelleen lukea.
Tästä lähtikin viriämään idea rikkinäisten kirjojen uusiokäytöstä. Pohdimme Anne Knapen kanssa, mitä kirjoille voisi tehdä ja keskustelun tuloksena syntyi idea tarinakorteista. ”Lapset kertovat näistä kuvista satuja tai omia tarinoita. Jos näitä sivuja vaikka leikkaisi ja laminoisi… Mihin ne sitten laittaisi esille, että lapset saisi niitä katsoa? Mitä jos niistä tekisi kortteja, joista lapsi saisi itse keksiä tarinan? Sellaisia noppiakin on!”
Idea oli syntynyt, joten tuumasta toimeen. Kaikki ryhmässä olevat kirjat kerättiin maton päälle ja siitä aloitettiin lajitella lasten kanssa rikkinäiset ja ehjät kirjat omiin kasoihin. Rikkinäisiksi kirjoiksi kelpasi ne, joissa oli vain yksittäisiä sivuja jäljellä, kannet teipattu jo moneen kertaan tai riekaleiksi revityt sivut. Tämän jälkeen varhaiskasvatuksen opettaja Mirja kävi rikkinäiset kirjat läpi, seuloen joukosta ehjät kuvat tai sivut. Kun seulonta oli tehty tuli, oli taas lasten vuoro. Jokainen lapsi sai kuvien joukosta etsiä itselleen merkityksellisimmät kuvat. ”Minkä kuvan olet nähty aiemmin? Mistä kirjasta sinä pidit?” Ne kuvat, joista lapsi osasi kertoa mikä se on, mitä siinä tapahtui tai mihin kirjaan se kuului, nousivat nopeasti esiin. Niistä kirjoista lapsella oli tunnekokemus, niistä kirjoista lapset kertovat tarinoita ja niihin kirjoihin lapset aina palasivat. Valikoimisen jälkeen vo Mirja siisti kuvien reunat, kuvat liimattiin kartonkitaustalle ja laminoitiin.
Valmiit tarinakortit.
Tarinakortteja on käytetty piirituokioilla, joissa jokainen on saanut tuoda oman tarinan kuuluviin. Tarinakortteja voi hyödyntää myös lauluhetkellä sekä vain katselukortteina sanavaraston laajentamiseksi.
Kirjoittanut varhaiskasvatuksen opettaja Mirja Pajunen