Pohdimme ryhmän henkilökunnan kesken keväällä miten saisimme lisättyä lukemista arjessa niin päiväkodissa kuin lasten kotona. Elokuussa ryhmän maskotti Fanni-pupu alkoi vierailla viikonloppuisin lasten kotona ja Fannin mukana oli vihko ja ohjeistus vierailuun:
”Hei kotiväki,
Minä olen Fanni-pupu. Olen Jänönloikan lasten oma pehmopupu. Tulen teidän luoksenne viikonloppukylään. Toivoisin, että kirjoittaisitte tähän vihkoon mitä teemme yhdessä, jotta toiset lapsetkin saisivat kuulla yhteisestä viikonlopustamme. Lukekaa minulle jokin kirja, koska rakastan kirjoja. Pidättehän minusta hyvää huolta ja kuljetatte minua omassa kassissani tämän vihkon kanssa. Kiva kun pääsen luoksenne kylään! t: Fanni-pupu”
Lapset ja perheet ovat ottaneet Fannin hienosti vastaan ja pupun vierailua on odotettu kovasti ja suunniteltukin etukäteen. Fanni on ehtinyt käydä tähän mennessä 14 eri perheessä ja vanhemmat ovat kirjanneet Fannin puuhia vihkoon kuvien kera. Fanni on osallistunut lasten harrastuksiin, pelannut pelejä, kyläillyt isovanhemmilla… ja mikä tärkeintä Fannille on luettu paljon erilaisia kirjoja.
Fanni on kuullut ainakin nämä kirjat:
Jäätelöautomies, Rustyn pelastusdino, Minttu ja kananvaljaat, 101 Dalmatialaista, Velhosatu, Peter Pan, Pete ja lohikäärme, Nukkekoti, Koiramäen Suomen historia, Tiheikön väki, Bernard ja Bianca, Emppu siivoaa, Aku Ankka, Nalle Puhin tietokirjasto, Pinokkio, Muumi-kirja, Vaahteramäen Eemeli ja Herra Hakkarainen.
Päiväkodissa olemme pitäneet kerran viikossa iltapäivällä lukutuokion. Alkusyksystä jaoimme lapset kolmeen ryhmään ja luimme lapsille kirjoja pienemmissä ryhmissä. Syksyn aikana ryhmiä oli välillä kolme, välillä kaksi ja välillä koko ryhmä. Hedelmällisintä keskustelua syntyi pienissä ryhmissä kirjan lukemisen jälkeen ja nyt vuoden alussa on hyvä tehdä taas ryhtiliike ja palauttaa lukutuokiot pienissä porukoissa. Annen vierailun myötä kokeilemme myös aina yhden kirjan lukemista Lukulumosta tykin avulla seinälle heijastettuna.
Lokakuussa olin Juli-Anna Aerilan pitämässä Lukemaan-hankkeen koulutuksessa ja siellä kokeiltiin mm. miten tehdään lukuteatteria. Innostuin itselleni uudesta ideasta ja esittelin sitä ryhmässä ja lopputuloksena oli ryhmämme oma esitys ”Joulun taikaa”, joka pohjautui Joulun satuseikkailu -kirjan satuun Pikku Otson taianomainen joulu. Luimme ensin tarinan kirjasta ja muokkasimme vähän satua. Esityksessä minä luin tarinaa, kaksi muuta työntekijää esittivät äidin ja isän vuorosanat ja lapset sanoivat yhteen ääneen Pikku Niksun vuorosanat. Käytimme kirjan kuvia tukena lasten vuorosanoille. Lapsille oli myös jaettu omat tehtävät tekstin elävöittämiseksi: osa teki soittimilla melua, joku siivosi harjalla… Esitimme tarinan ensin muille päiväkodin lapsille ja aikuisille ja sen jälkeen vielä vanhemmille ja sisaruksille joulujuhlassamme.
Lisätietoa lukuteatterista saat kirjasta Julia-Anna Aerila & Merja Kauppinen: Sytytä lukukipinä. Pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn s. 142-148.
Kirjastoretkillä jokainen lapsi on saanut valita mieleisensä kirjan, joka on lainattu päiväkotiin. Kirjat ovat lasten saatavilla korissa. Tammikuun alkupuolella jokainen lapsi askarteli oman lukutoukka-kirjanmerkin, jonka voi laittaa kirjan väliin, jos kirjan lukeminen jää kesken. Kesken jääneen kirjan voi laittaa erilliseen hyllyyn, josta kirjan voi hakea sopivalla hetkellä luettavaksi.
Kirjava joukko Lukutoukkia
Keskeneräiset kirjat ovat alimmilla hyllyillä, jotka on merkitty erikseen.
Varhaiskasvatuksen opettaja Elina Sipilä