Kiekuvahankkeen näyttely vieraili Sari Kasperin johdolla syyskuussa meillä Nopossa. Ryhmän lapsia näyttely kiinnosti kovasti. Tutustuimme näyttelyssä tauluihin, jotka lapset ympäri maailmaa olivat tehneet. Tutustuimme myös eri maista kertoviin kirjoihin, peleihin ja ym. materiaaliin. Kuulimme myös tervehdyksiä eri kielillä. Näyttelystä saimme mukaan värityskuvia aiheeseen liittyen. Otimme myös mukaan vinkkejä ulkopeleihin, joita lapset eri maissa pelaavat.
Kiekuva näyttelyn jälkeen lapset juttelivat eri maista. Halutessaan lapsi sai värittää mieleisensä värityskuvan, jotka otimme näyttelystä mukaan. Ulkona pelasimme Lohikäärmeen häntää ja tuli, vesi, hiekkamyrsky pelejä (saksalaisia liikuntaleikkejä).
Koska toiset kulttuurit kiinnostivat lapsia, niin lainasimme kirjastosta satukirjoja, joissa oli satuja ympäri maailmaa. Tavoitteenamme oli tutustua yhdessä toisiin kulttuureihin satujen kautta. Samalla opettelimme myös kuuntelemista ja kuuntelurauhan antamista myös kaverille.
Satuhetkellä luimme aina yhden sadun ja kuuntelimme sen maan kieltä googlekääntäjästä. Tutkimme myös karttapallosta missä kyseinen maa sijaitsee Suomeen nähden.
Aihe kiinnosti lapsia edelleen hyvin paljon ja kun lapsilta kysyttiin, että haluavatko he tutustua maihin tarkemmin. Lasten vastaus oli yksimielinen
“Haluamme”.
Lainasimme kirjastosta karttakirjoja ja tietokirjoja. Niitä sitten tutkimme ja luimme yhdessä. Samalla opettelimme kuuntelemaan kaveria ja hänen mielipiteitä. Opettelimme sanomaan myös omia mielipiteitä, vaikka ne ehkä olivatkin erilaisia kuin kaverilla.
Ensin tutustuimme siihen, että maapallolla on 7 mannerta. Ensimmäiseksi päätimme tutustua Eurooppaan. Aikuiset valitsivat 5 Euroopan maata, joista kaikista kerroimme pienen tietopaketin lapsille pienryhmissä. Sen jälkeen lapset saivat äänestää, mikä maa ketäkin kiinnosti eniten. Tällä tavalla lapset pääsivät osallistumaan ja vaikuttamaan.
Se maa, joka sai eniten ääniä, valittiin tarkemman tutkimuksen kohteeksi. Espanja sai eniten ääniä. Osa lapsista oli käynytkin Espanjassa lomamatkalla ja maa oli jo hieman ennestään tuttu.
Kirjastosta lainasimme Espanja aiheisia satuja, musiikkia ja tietokirjoja. Lapsilta kysyimme, että millaisista asioista he haluaisivat tietää enemmän. Linnat, kieli, ruoka, musiikki ja päiväkoti ja koulu kiinnostivat heitä. Yksi projektin tavoitteista oli, että jokainen lapsi saa sanoa mielipiteensä ja häntä kuunnellaan.
Päiväkodilta löytyi sattumoisin myös Espanja muistipeli. Siinä oli parit suomeksi ja espanjaksi. Esimerkiksi poika (kuva pojasta) ja samanlainen kortti missä luki el chico, poika espanjaksi. Tätä lapset pelasivat innolla ja opettelivat espanjalaisia sanoja.
Espanjan linnoihin tutustuimme (ryhmän 5-vuotiaat) espanja.com sivuston kautta. Lapset saivat kertoa mihin linnaan haluaisivat tutustua, jos he oikeasti pääsisivät siihen tutustumaan. Linna, jonka alla oli suuri luolasto, oli kaikkein mielenkiintoisin. Tutustumisen myötä osa lapsista innostui leikkimään myös päiväkodilla olevalla linnalla.
Nukkarissa luimme espanjalaisia satuja ja kuuntelimme unimusiikkia ympäri maailmaa. Lauluhetkellä kuuntelimme myös espanjalaisia lastenlauluja ja opettelimme espanjalaisen numerolaulun. Näin espanjan kieli tuli lapsille tutuksi ja samalla lapset oppivat numeroita myös suomeksi ykkösestä kymppiin.
Tutkimme kirjoista, millainen on Espanjan lippu ja Suomen lippu. Lapset saivat värittää ja leikata omat Espanjan liput Suomen lippujen seuraksi. Valmiista lipuista tehtiin 2 lippunauhaa. Espanjan lippunauha ja Suomen lippunauha. Samalla lapset opettelivat värejä ja saksilla leikkaamista. Projektin myötä tulleessa askartelussa tavoitteena oli muutenkin harjaannuttaa kädentaitoja.
Espanjalaiseen musiikkiin tutustuimme flamencotanssin kautta, josta katsoimme muutaman lasten tanssiesityksen. Lapsia ihastutti tanssiin tunnetusti kuuluvat röyhelöhameet ja viuhkat. Tästä intoutuneina lapset halusivat värittää flamencotanssija värityskuvia. He myös suunnittelivat ja toteuttivat omat viuhkat. Mallina toimivat oikeat viuhkat.
Espanja teema oli myös osa joulujuhlaamme. Juhlassa esitimme opettelemamme numerolaulun espanjaksi. Joulujuhlan lopuksi lauloimme ja soitimme soittimilla Feliz Navidad. Hyvän joulun toivotuslaulun vanhemmille ja sisaruksille.
Espanja-projekti oli hyvä päättää yhteiseen Tapas-herkutteluun (aikuiset tarjosivat tapakset lapsille pikkujoulun kunniaksi). Tarjolla oli erilaisia espanjalaisia makkaroita ja juustoja ja lisäksi hedelmiä, voileipäkeksejä, oliiveja ja paprikaa. Suomalaisuutta edusti ruisleipä ja piparit. Tavoitteena oli maistella rohkeasti uusia makuja. Sen lapset tekivätkin ja osa heistä ihastuikin oliiveihin.
Tämä projekti oli hyvin antoisa ja opettavainen niin lapsille kuin aikuisillekin. Opimme paljon uutta espanjalaisesta kulttuurista yhdessä tutkien ja tehden. Jokaisen lapsi tuli huomioiduksi omien mielipiteidensä kautta.
Espanja projekti saatiin päätökseen joululomaan mennessä. Tammikuussa matka jatkuu, yhdessä lasten kanssa sovitusti, Kiinaan.
varhaiskasvatuksen opettaja Maarit Raudaskoski ja
varhaiskasvatuksen hoitajat Hanna Rapo ja Outi Uotila