Lemmikkien joulukalenterissa jokainen lapsi saa vuorollaan tontulta kirjeen. Kirje on henkilökohtainen, jossa on ajateltu lapsen vahvuuksia ja mielenkiinnonkohteita, vahvuuskirje. Kirje ilmestyy aina tonttuovelle, josta kirje haetaan osan lapsien kanssa tai koko ryhmänä.
Kirje luetaan lasten kuullen, jossa muut lapset kuulevat myös toisen vahvuuksista sekä mielenkiinnonkohteista. Jaetaan iloa ja vahvuuksia, opitaan kehumaan tai huomioimaan toisen hyvää. Tilanne on osalle jännittävää, mutta jännitystä luodaan turvallisessa ympäristössä hyvän kautta. Huomioidaan hyvää, se kasvaa, sanoitetaan hyvää ääneen. Jokaisella on vuorollaan oikeus loistaa, olla huomioitu.
Jokaisessa kirjeessä tonttu toivoo jonkun asian toteutuksen, jossa on myös huomioitu lapsen mielenkiinnonkohdetta. Kalenteri on muodostettu pedagogisesti monipuoliseksi, jossa on huomioitu ryhmän lasten henkilökohtaisia vasusuunnitelman tavoitteita; laululeikit, kädentaidot, lukeminen ja liikunta, joita voi muokata taitotasolle sopiviksi. Huomioidaan vaihtoehtoinen kommunikaatio, kuvien käyttö, liike lauluihin, viittomia jne. Kaikkien ei ole pakko osallistua toimintaan, jokaiselle löytyy omaa ominaista toimintaa kalenterin aikana, mutta houkutellaan ja innostetaan osallistumaan. Tavoitteena on ryhmään kuulumisen tunne/kokemus (ryhmäytymisen tukeminen, minä ja meidän yhteisö) ja saa osallistua yhteiseen joulunodotukseen ja -tekemiseen. Kulttuurinen tietoisuus, tavat ja perinteet esille.
Aikuisen innostava ote, innostuneisuus, ja herkkyys lukea kirjettä odottavasti luovat lapselle kiinnostusta toimintaan sekä tonttuovi on luonut ryhmään leikkiä tonttujahdin maailmaan. Lapset ovat innostuneet kurkkimaan ikkunoista tai leikin keskellä kuulevat tontun ääniä tai jopa ovat nähneet tontun. 🙂
Varhaiskasvatuksen opettaja Kati Aaltonen