Tunteet. Nuo ihmeelliset tuntemukset, jotka saavat jokaisen meistä käyttäytymään välillä vähän hassusti. Mikä on tunne? Minkä nimisiä tunteita on olemassa? Mitä tehdä, kun tunne valtaa ihan kokonaan? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin etsimme vastauksia lasten tunneryhmissä Martinkaaren päiväkodissa.
Tunneryhmiä voi pitää kaikenikäisille. Ihan pienten lasten kanssa tutustutaan vain muutamaan tunteeseen, harjoitukset ovat hyvin kevyitä ja ryhmän kesto lyhyt. Iän karttuessa tuokioiden kesto pitenee, harjoituksissa haastetaan lasta enemmän ja käsitellään useampia tunteita.
Ilo, suru, pelko ja kiukku. Niillä lähdetään liikkeelle. Lapselle on tärkeää nimetä tunteita sekä käyttää kuvia apuna tunteiden tunnistamisessa. Pienikin lapsi oppii huomaamaan, milloin hän on iloinen tai surullinen, kun aikuinen häntä asiassa auttaa ja rohkaisee.
Tunneryhmä ei ole vain tunnekuvien katselua. Ryhmässä pelataan ja leikitään. Opitaan voittamaan ja häviämään, odottamaan vuoroa, huomioimaan kaveri ja nauramaan myös itselle. Tunneryhmässä, kuten muissakin ohjatuissa tuokioissa, lapsi oppii kuuntelemaan aikuisen ohjeita. Tunneryhmissä opetellaan myös pysähtymään ja rentoutumaan. Rentoutuminen voi olla pötköttelyä ja musiikin kuuntelua tai vaikka pallohierontaa, jonka pystyy pienetkin lapset tekemään toisilleen. Tunneryhmässä lapsi oppii myös tunnistamaan omia vahvuuksiaan, yleensä ihan vahingossa.
Tunteiden kanssa elämistä tulisi harjoitella myös arjen keskellä. Sanoittaa lapselle hänen tunteitaan arkisissa puuhissa ”sinua taitaa kiukuttaa, kun sukka ei meinaa mennä jalkaan” tai ”Taidat olla tosi iloinen, kun mummo tulee tänään hakemaan sinua”. On tärkeää myös pohtia lapsen kanssa, miten toimia, kun kiukuttaa tai on niin iloinen, ettei tahdo pysyä aloillaan. Mitkä toimintatavat on sallittuja ja mitä ei voi tehdä, edes tunteen vallassa.
Tunnemateriaaleja löytyy valtava määrä. Fanni, Piki, Molli, Ympyräiset, Jukka Hukka… Kasvattajat ja vanhemmat voivat etsiä juuri sellaisen materiaalin, joka itselle sopii parhaiten sekä on omalle lapselle mieluinen. Lapset tarvitsevat konkreettisia asioita, joista tunteita poimivat. Tunnemateriaaleissa tunteet tulevat esiin kuvien, tarinoiden ja harjoitusten avulla. Maalaaminen sormiväreillä isolle paperille ilman tarkkoja ohjeita, riehuminen sallitusti rajatulla alueella, saippuakuplien metsästystä. Liikunnan ja tunteiden yhdistäminen toimii erityisesti lapsilla, joilla on haasteita tunnesäätelyssään; Seinän työntäminen kiukkuisesti, liikkeen keksiminen jokaiselle tunteelle, myrskylakana, jossa kaikki pitää kiinni kankaasta ja myrsky nousee ja laantuu vuorotellen. Heittäytymisen taito on myös tärkeä opetella ja sitäkin pystyy harjoittelemaan yhdessä tunnetaitojen kanssa. Tehdään temppuja, joita toiset matkivat tai istahdetaan penkille toisten kehuttavaksi.
Tunneryhmien 3 L:ää ja 3 T:tä. Lorut, laulut, leikit. Tunnekortit, toistot, tarinat. Mitä pienempi lapsi sitä enemmän kuvia ja toistoja. Isompien kanssa voidaan mukaan ottaa sääntöleikit ja draama. Kuten monessa asiassa, tunteissakin lorut ja laulut jäävät helposti ja nopeasti mieleen.
Ei ole oikeaa eikä väärää tapaa opetella ja opettaa tunteita ja tunteidensäätelyä. Tärkeintä on ottaa tunnetaitojen harjoittelu osaksi arkea. Vaikka lapsi ei heti opi täydelliseksi tunteiden tulkiksi, on jokainen mieleen jäänyt asia askel siihen suuntaan.
Hanna Aalto
Varhaiskasvatuksen Sosionomi/hanketyöntekijä
Martinkaaren Päiväkoti