Tintamareski
Joka vuosi yhdeksännen luokan kuvataiteen valinnaisryhmä suunnittelee ja toteuttaa tintamareskin koulumme pääaulaan. Tintamareski paljastetaan keväällä ja se jää meille muistoksi valmistuneista oppilaista aina siihen asti kunnes seuraavan vuoden keväänä tilalle ilmestyy uusi.
Vierailut taidemuseossa
Taiteen opiskeluun kuuluu kiinteästi taiteen tarkastelu ja näyttelyissä käyminen. Hyvinkäällä siihen on hyvä mahdollisuus, kun Taidemuseo on kävelymatkan päässä Tapainlinnasta.
Esimerkiksi kuvataiteen kahdeksannen luokan valinnaisryhmä vieraili syksyllä 2018 Hyvinkään taidemuseolla virolaisen Lauri Sillakin näyttelyssä Dancing with Reality. Näyttelyvierailujen jälkeen työskentely jatkuu tavallisesti koululla nähdyn ja koetun innoittamana.
Taidenäyttelyt koululla ja muualla
Oppilaiden töitä on esillä koulun seinillä: käytävillä ja luokissa. Joskus tarjoutuu mahdollisuus esitellä taidetta myös koulun ulkopuolella. Hyvinkään yhteiskoulun lukion kuvataidelinjan opiskelijat ja Tapainlinnan yhdeksännen luokan kuvataiteen oppilaat ovat jo kahtena vuotena yhdistäneet voimansa ja koonneet töistään näyttelyn kirjastolle. Lukion opiskelijat toivat esille taidejaksolla tekemiään teoksia ja Tapainlinnan oppilaat laittoivat esille omat taideprojektinsa.
Eläimiä
Kahdeksannen luokan minikuviksessa tutustuttiin suomalaisen graffititaiteilijan Jussi TwoSevenin tuotantoon. HAMin tilauksesta Jussi TwoSeven on toteuttanut ison seinämaalauksen Bubo Bubo Pasilaan vuonna 2015. Myös Hyvinkäältä löytyy hänen muraalinsa. Oppilaat tutkivat taitelijan tyyliä ja maalasivat oman eläimensä antaen värin valua ja roiskua. Teokset olivat esillä koulumme aulassa.
Teippitaidetta
Kuva voi syntyä monella tekniikalla hyvin yllättävään paikkaan... vaikka ikkunaan teipillä. Kahdeksannen luokan valinnaisen kuvataiteen opiskelijat tekivät uuden aluevaltauksen. Kuvien aiheet liittyivät Suomi100 ja luonto teemaan. Teippitaidetta on tehty jo useana vuonna.
Arkkitehtuuria ja hirviöitä 7.luokat
Seitsemännet luokat saivat tehtäväkseen suunnitella omaperäisen rakennuksen ja rakentaa siitä pienoismallin. Vaikutteita sai ottaa muiden kulttuurien rakennusperinteestä ja historiasta. Pienoismallin rakentamiseen käytettiin erilaisia pahveja, papereita, kalvoja, foliota, munakennoja, rasioita, rautalankaa, pillejä, puupaloja ja tikkuja. Huomiota piti kokonaisuuden lisäksi kiinnittää ikkunoihin, oviin, portaisiin, parvekkeisiin, muotoihin, väreihin, materiaaleihin, rakenteisiin, mittasuhteisiin jne. Tehtävän päätteeksi jokainen kuvasi oman rakennuksensa ja aikaisemmin syksyllä tehdyn savihirviön
Pohdintaa
Kahdeksannen luokan valinnaisryhmän oppilaat pohtivat kirjoittamalla myös taiteen merkitystä itselleen ja yleisesti kaikille ihmisille.
"Taide on ihmiselle tärkeää ja taiteen avulla voi ilmaista itseään. Jokaisen näkemystaiteesta on oikea! Silloin kun tekee taidetta päättää itse mitä tekee, eivätkä muut voi estää, se on vapauttava tunne. Taiteen ja esim. maalaamisen/piirtämisen avulla voi ilmaista tunteitaan ja näkemyksiään. Taidetta on kaikkialla ja näin sen juuri pitääkin olla! Elämä ilma taidetta voisi olla vaikeaa, koska kaikki eivät osaa ilmaista itseään muuten."
"Olisi tosi tylsää elää ilman taidetta. Se olisi sama kuin eläisi maailmassa, jossa kaikki olisi mustavalkoista, kuin söisi ruokaa eikä maistaisi mitään ja ulos mennessään ei tuntisi tuulta ihollaan. Tulevaisuudessa kaikki mahdolliset ammatit mitä voi, tullaan korvaamaan koneilla. Taideammatteja ei kuitenkaan koskaan voi korvata koneilla. Taidetta voivat tehdä vain ihmiset, eivät koneet"
"Taiteella voin kertoa miltä minusta tuntuu tai mitä mietin. Taiteella voi unohtaa kaiken muun ympäriltä ja siirtyä ajatuksiin."
Piirros herää eloon!
Sinulle on postia
Kirje voi tulla läheiseltä ystävältä tai tuntemattomalta. Se voi pitää sisällään monenlaisia viestejä ja yllätyksiä. Yhdeksännen luokan kuvataiteilijat saivat jokainen oman kirjekuorensa, johon jokainen sai rakentaa oman viestinsä.
Surrealistisesti 7.luokat
Surrealistien aiheet olivat epätodellisia. He hakivat aiheita unista ja sattuman avulla. Aihe saattoi löytyä sattumanvaraisesti piirretystä viivasta. Ensin piirretään viiva paperille vaikka silmät kiinni. Sen jälkeen paperia käännellään ja katsellaan, kunnes silmä löytää aiheen. Tällä tavalla on mahdollista löytää täysin uusia ja yllättäviä aiheita. Työtä on mahdollista jatkaa ja muuttaa niin paljon kuin haluaa.
Kuvia rakentelemalla
Kuvia voi tehdä muutenkin kuin piirtämällä ja maalaamalla. Aloitimme syksyn kuvataideopinnot 7-luokkalaisten kanssa keräilemällä koulun pihalta ja luokasta erilaisia materiaaleja. Materiaaleista rakennettiin kuva joka valokuvattiin. Aiheet vaihtelivat tunnetuista animaatiohahmoista maisemiin.
Väriläiskiä
Aina ei kannata päättää ja luonnostella etukäteen, mitä haluaa tehdä. Joskus on hauskaa antaa sattuman viedä.
Ensin värejä roiskitaan paperille. Kun paperi taitetaan värit sekoittuvat ja leviävät sattumanvaraisesti. Väriläiskien muodoista keksitään aihe. Maalaamista jatketaan niin kauan kunnes lopputulos muistuttaa enemmän maalausta kuin maalitahraa. 9-luokkalaisten teoksista koottiin näyttely kuvataideluokkaan marraskuun ajaksi. Tässä vain muutama esimerkki: