Yhteistyö oppilaan ohjauksessa, koulutuksen siirtymävaiheissa ja jatko-opintojen suunnittelussa
Oppilashuollossa oppilaan ohjauksen tavoitteena on, että oppilas saa helposti tarvitsevansa tuen ja ohjauksen opintojen kaikissa vaiheissa. Kaikkien koulussa työskentelevien vastuulla on ohjata oppilasta tämän tarvitsevien palvelujen piiriin.
Tarvittaessa yksittäisen oppilaan tueksi kootaan monialainen asiantuntijaryhmä.
Koulutuksellisissa siirtymävaiheissa on turvattava, että tieto oppilaan tarvitsemasta tuesta ja vahvuuksista siirtyy uuteen kouluun. Näin toimintaa voidaan suunnitella ja mahdollista tukea toteuttaa heti myös uudessa koulussa.
Yhteistyö ja käytänteet kouluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin tarkistuksissa
Lakisääteisten tarkastusten lisäksi kouluympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta arvioidaan päivittäisessä toiminnassa ja mahdolliset havainnot sekä vanhempien ja oppilaiden antama palaute käsitellään oppilashuoltoryhmässä.
Kouluyhteisön hyvinvoinnin seuranta
Kouluyhteisön hyvinvoinnista ja siihen liittyvistä havainnoista keskustellaan säännöllisesti koulun oppilashuoltoryhmässä ja mahdollisiin havaittuihin muutoksiin puututaan.
8- ja 9-luokkalaisille tehdään kouluterveyskysely. Oppilashuoltoryhmä käsittelee kyselyiden tulokset. Koulukohtaisia tuloksia esitellään vanhempainillassa.
Oppilaiden yksilöllistä hyvinvointia seurataan terveystarkastuksissa sekä kuraattorin tai psykologin vastaanotolla. Tarvittaessa oppilaan tukemiseksi kootaan monialainen asiantuntijaryhmä.
Yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon välillä
Terveysneuvontaa voidaan toteuttaa yksilövastaanotoilla, ryhmässä tai yhteisöllisesti. Hyvinkäällä yksilöllinen terveysneuvonta tapahtuu terveydenhoitajan ja lääkärin vastaanotoilla. Ryhmäneuvontaa ovat luokkakohtaiset, teemoitetut oppitunnit. Yhteisöllistä terveysneuvontaa toteutetaan lähinnä vanhempainilloissa tai koulun yhteisissä tapahtumissa sekä teematapahtumissa.
Terveystiedolla oppiaineena ja terveysneuvonnalla on yhteinen, terveysosaamiseen tähtäävä tavoite. Terveystiedon laaja-alaisiin tavoitteisiin kuuluu opiskelijan itsestään huolen pitämisen ja arjen taidot. Näitä tavoitellaan myös terveysneuvonnan keinoin. Yhteistyössä korostuu ennaltaehkäisevä ja elämänhallintaan tähtäävä näkökulma.
Järjestyssäännöt
Hyvinkään peruskouluissa on yhteiset järjestyssäännöt, joita koulu voi tarkentaa.
1. Noudatan koulun henkilökunnan antamia ohjeita koulussa ja koulumatkoilla.
2. Käyttäydyn ystävällisesti, rehellisesti ja kohteliaasti.
3. Pidän yllä hyvää ilmapiiriä.
4. Annan työrauhan kaikille.
5. Suoritan tehtäväni tunnollisesti.
6. Pidän hyvää huolta kouluympäristöstä sekä omista ja toisten tavaroista.
7. Käytän kännykkää tai muita elektronisia laitteita vain opettajan/rehtorin luvalla
Poissaolot
Poissaolokäytännöt tulee käydä lukuvuoden alussa läpi huoltajien kanssa.
Poissaolo = oppilas ei tule lainkaan oppitunnille
Myöhästyminen = oppilas tulee paikalle oppitunnin jo alettu
Opettaja merkitsee Wilmaan oppilaiden myöhästymiset ja poissaolot samana päivänä. Luokanopettaja/luokanvalvoja seuraa oppilaiden poissaoloja ja on velvollinen puuttumaan epäselviin ja luvattomiin poissaoloihin varhaisessa vaiheessa.
Lomamatka
huoltaja anoo vapautusta koulunkäynnistä ensisijaisesti Wilman kautta Hakemukset ja päätökset-välilehdellä.
- luokanopettaja/ luokanvalvoja myöntää 1-5 päivää, rehtori yli 5 päivää
- huoltaja on velvollinen huolehtimaan opetuksesta poissaolon aikana
Sairaus
- huoltaja ilmoittaa poissaolosta kouluun ensimmäisen poissaolopäivän aamupäivän aikana Wilman kautta, soittamalla tai tekstiviestillä
- oppilas huolehtii sairauden aikana mahdollisuuksien mukaan koulutehtävistään
Epäselvät sairauspoissaolot
- oppilas on poikkeuksellisen paljon sairaana, sairauspoissaoloja lähes joka viikko tai tiettyinä päivinä/oppitunteina
- luokanopettaja/luokanvalvoja keskustelee oppilaan ja huoltajan kanssa viimeistään kun poissaoloja yli 50 tuntia
- oppilas ohjataan terveydenhoitajalle/lääkärille, palaute opettajalle
- oppilas ohjataan tarvittaessa kuraattorille
Luvattomat poissaolot
- kouluun ei tule ilmoitusta ensimmäisen poissaolopäivän aikana (opettaja yhteydessä huoltajaan mahdollisimman pian)
- oppilas on poissa yksittäisiä tunteja
- huoltajalla ei ole tietoa poissaoloista
- luokanopettaja/luokanvalvoja keskustelee oppilaan ja huoltajan kanssa viimeistään silloin kun poissaoloja 50 tuntia
- opettaja sopii oppilaan ja huoltajan kanssa luvattomien tuntien suorittamisesta
- oppilas ohjataan kuraattorille
- luokanopettaja/luokanvalvoja ilmoittaa luvattomista poissaoloista rehtorille
- luokanopettaja/ luokanvalvoja tai kuraattori tekee ilmoituksen Nopsaan sosiaalipalvelujen tarpeen arvioimiseksi kun poissaoloja 50 tuntia tai aiemmin jos koulun toimenpiteet eivät riitä.
Tapaturmien ehkäiseminen, ensiapu ja hoitoonohjaus
Kouluympäristön turvallisuuden, terveellisyyden ja viihtyvyyden jatkuva arviointi ja kehittäminen ovat ensisijaista tapaturmien ehkäisyssä. Tavoitteena on ennakoida ja hallita riskitilanteita.
Oppilaat perehtyvät järjestyssääntöihin aloittaessaan opiskelun ja vuosittain opiskelun jatkuessa.
Koulutapaturmien ja äkillisesti sairastuneen opiskelijan ensiapu, hoidon tarpeen arviointi ja hoitoonohjaus kuuluu terveydenhoitajalle silloin kun hänellä on vastaanottopäivä koululla.
Koulun henkilökunnan ja oppilaiden tulee tietää miten toimitaan tapaturman sattuessa, minne oppilas ohjataan hoitoon ja kenelle tapaturmasta on ilmoitettava.
Koulutapaturmien ennaltaehkäisyyn ja ensiapuun liittyvä tarkempi ohjeistus on koulun turvallisuuskansiossa.
Päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen
Päihteiden käyttö kouluissa on kiellettyä. Myös päihteisiin luettavan tupakan ja tupakanomaisten tuotteiden käyttö koulupäivän aikana on kiellettyä.
Päihteiden käytön ehkäiseminen kouluissa painottuu asennekasvatukseen ja päihdetietouden lisäämiseen.
Yhteisötasolla päihteistä puhutaan mm. terveystiedon tunneilla ja integroituna muuhun opetukseen.
Alakouluikäisillä päihteettömyyden edistämistyö suunnataan vanhempiin. Lapsen tarkastuksen yhteydessä keskustellaan perheiden päihteiden käytöstä. Erityisesti laajoissa terveystarkastuksissa ensimmäisellä, viidennellä ja kahdeksannella luokalla vanhempien ja yläkouluiässä nuoren päihteiden käytöstä keskustellaan. Vanhempia tuetaan kasvatustyössä ja rajojen asettamisessa.
Mikäli alaikäisellä opiskelijalla todetaan päihteiden käyttöä, oppilaitoksen henkilökunta puuttuu päihteidenkäyttöön ja tekee tarvittaessa lastensuojeluilmoituksen ja ohjaa hoitoon.
Koulukuljetusten odotusajat ja turvallisuutta koskevat ohjeet
Hyvinkään kaupunki järjestää oppilaalle, jos oppilaan koulumatka lyhintä käyttökelpoista reittiä pitkin on esiopetuksessa olevalla lapsella 1.-3. luokan oppilaalla yli kolme kilometriä tai 4.-9. luokan oppilaalla yli viisi kilometriä.
Jotta kuljetukset sujuisivat mahdollisimman joustavasti ja turvallisesti, on oppilaiden ja huoltajien oltava tietoisia seuraavista periaatteista ja noudatettava niitä:
- Koulun järjestyssäännöt ovat voimassa myös koulumatkan aikana.
- Liikenneturvallisuus on kuljetuksen aikana tärkeintä. Autossa ei saa liikkua paikasta toiseen kuljetuksen aikana ja turvavyöt on pidettävä kiinni.
- Kuljettaja saa puuttua kuljetuksen aikana tapahtuvaan häiriköintiin tilanteen vaatimalla tavalla.
- Liikennöitsijälle on hyvä ilmoittaa oppilaan terveydentilaa koskevista seikoista kuten allergioista, ym., jotka saattavat vaikuttaa kuljetuksiin.
- Kuljetusta käytettäessä on annettava selvä pysähtymismerkki. Talvella heijastin auttaa ratkaisevasti näkymistä.
Tarkemmat periaatteet koulukuljetuksista ilmenevät koulukuljetusoppaasta.
Koulu ryhtyy kiusaamissuunnitelman mukaisiin toimiin tietoonsa tulleesta koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta. Asiasta ilmoitetaan toimintaan syyllistyneen ja niiden kohteena olevien oppilaiden huoltajille.
Yhteistyö huoltajien kanssa
Yhteistyö kodin ja koulun välillä merkittävää
- Kehotetaan huoltajia olemaan yhteydessä kouluun, mikäli kiusaamista tapahtuu
- Kannustetaan lasta kertomaan kiusaamisesta
- Korostetaan, että oppilaitos tarvitsee riittävästi tietoa kiusaamisesta
- Järjestetään tarvittaessa yhteisiä palavereja huoltajien kanssa
- Koulun tulee tiedottaa tapauksista huoltajille
- Pahoinpitelytapauksissa huoltajat tekevät rikosilmoituksen
Yhteistyö viranomaisten kanssa
Viranomaisia tulee käyttää apuna vaikeissa tilanteissa. Viranomaisia ovat esim. lähipoliisi, sosiaaliviranomainen tai perheneuvola
- Tarvittaessa neuvotteluissa huoltajien kanssa
- Kiusaaminen ei jostain syystä lopu
- Jos kyseessä on pahoinpitely, tai seksuaalinen häirintä. Tällöin poliisi päättää tapauksen saattamisesta syyteharkintaan.
Yhteistyön järjestäminen oppilaiden ja heidän huoltajiensa kanssa
Oppilaat osallistuvat yhteisölliseen oppilashuoltoon mm. oppilaskuntatoiminnan kautta. Koulussa toimii Puolimatkan koti-ja kouluyhdistys, joka on koulun oppilaiden vanhempien yhteistyöryhmä. Oppilaitoksen yhteisölliseen opiskelijahuoltokokoukseen kutsutaan mukaan huoltajien, opiskelijoiden, opetushenkilöstön ja yhteistyökumppaneiden edustajat. Tavoitteet viestitään koteihin ja toteutumista seurataan vuoden aikana sekä opettajien kokouksissa että koulun oman oppilashuoltoryhmän sekä yhteisöllisen OHR:n toimesta. Koulun oppilashuoltosuunnitelmaa esitellään sekä oppilaskunnan että vanhempaintoimikunnan kokouksissa, joissa on mahdollisuus ottaa kantaa koulun oppilashuoltosuunnitelmaan.
Oppilaan osallisuus, omat toivomukset ja mielipiteet otetaan huomioon häntä koskevissa toimenpiteissä ja ratkaisuissa hänen ikänsä, kehitystasonsa ja muiden henkilökohtaisten edellytystensä mukaisesti. Lähtökohtana on yhteistyö oppilaan ja hänen huoltajansa kanssa. Opettaja on aina yhteydessä oppilaaseen ja huoltajaan, kun hänellä on huoli oppilaasta. Opettaja toimii yhteistyössä kodin kanssa opiskeluhuollon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa, sekä tiedottaa opiskeluhuollon menettelytavoista opiskelijoita ja huoltajia. Oppilasedustajia sekä vanhempia kutsutaan myös yhteisöllisen OHR:n kokouksiin noin kolme kertaa lukuvuodessa.