Kestävä kehitys
Koulumme toiminta-ajatuksena on ohjata lapsia omaksumaan kestäviä arvoja ja löytämään vahvuutensa. Kestävä kehitys on muodostunut osaksi koulumme toimintakulttuuria ja se näkyy koulumme arkipäivässä.
KIERRÄTYS, LAJITTELU JA JÄTTEEN VÄHENTÄMINEN HYVINKÄÄNKYLÄN KOULUSSA:
- jätekatoksessa omat lajitteluastiansa paperille, kartongille, muoville, kompostijätteille, metalliromulle ja lasille
- luokissa roskikset lajitteluohjeineen sekajätteelle, muoville, kartongille ja paperille ja opettajanhuoneessa lajitellaan em. lisäksi lasi, metalli ja biojäte
- käsipyyherullat wc-tiloissa ja käytävien vesipisteillä
- pienennetyt tai kaksipuoleiset kopiot, tiedottaminen Wilmassa
- jätepaperia piirustus- ja suttupaperina (kierrätysmateriaalia oppilastöihin)
- vihkotyöskentelyä monisteiden sijaan
- tehtävälle useampi käyttökerta laminoimalla (löytötavaroille keräyslaatikot kaikilla käytävillä)
- kotoa käytettyjä lehtiä, kirjoja, pelejä, huonekaluja, liikuntavälineitä ym. uusiokäyttöön
- ruokalassa ekologiset pakkausvaihtoehdot ja niiden lajittelu (jokainen oppilas ottaa itselleen sopivan määrän ruokaa).
- ongelmajätteiden lajittelu
- retkillä liikkuminen kävellen, pyörillä tai julkisilla kulkuneuvoilla
Hyvinkäänkylässä sosiaalista ja kulttuurista kestävyyttä tavoitellaan luomalla viihtyisä, kiireetön ja turvallinen oppimisympäristö.
Hyvinkäänkylän koulussa:
- Kaikki koulun aikuiset ovat kasvattajia. Hyviin käytöstapoihin kiinnitetään erityishuomiota!
- Yhteisöllisyyden taustalla ovat hyvät vuorovaikutustaidot sekä ihmisten ja kulttuurien eroavaisuuksien ymmärtäminen.
- Luokissa pidetään syksyisin vanhempainiltoja ja yhteisiä sääntöjä sitoudutaan noudattamaan.
- Turvallisuus- ja kriisisuunnitelmat päivitetään ja ovat esillä opettajanhuoneessa. Koululla järjestetään henkilökunnan turvallisuuskierros ja pelastautumisharjoituksia.
- Koulun tapahtumilla luodaan yhteishenkeä sekä annetaan oppilaille elämyksiä.
- Oppilaat osallistuvat ja vaikuttavat: kummitoiminta ja oppilaskunta.
- Oppilaat huolehtivat yhteisistä välituntivälineistä pitämällä välituntikioskia.
- Kodin ja koulun välinen yhteistyö on suuri voimavara.