Kestävä kehitys

Koulumme toiminta-ajatuksena on ohjata lapsia omaksumaan kestäviä arvoja ja löytämään vahvuutensa. Kestävä kehitys on muodostunut osaksi koulumme toimintakulttuuria ja se näkyy koulumme arkipäivässä.

KIERRÄTYS, LAJITTELU JA JÄTTEEN VÄHENTÄMINEN HYVINKÄÄNKYLÄN KOULUSSA:

  • jätekatoksessa omat lajitteluastiansa paperille, kartongille, muoville, kompostijätteille, metalliromulle ja lasille
  • luokissa roskikset lajitteluohjeineen sekajätteelle, muoville, kartongille ja paperille ja opettajanhuoneessa lajitellaan em. lisäksi lasi, metalli ja biojäte
  • käsipyyherullat wc-tiloissa ja käytävien vesipisteillä
  • pienennetyt tai kaksipuoleiset kopiot, tiedottaminen Wilmassa
  • jätepaperia piirustus- ja suttupaperina (kierrätysmateriaalia oppilastöihin)
  • vihkotyöskentelyä monisteiden sijaan
  • tehtävälle useampi käyttökerta laminoimalla (löytötavaroille keräyslaatikot kaikilla käytävillä)
  • kotoa käytettyjä lehtiä, kirjoja, pelejä, huonekaluja, liikuntavälineitä ym. uusiokäyttöön
  • ruokalassa ekologiset pakkausvaihtoehdot ja niiden lajittelu (jokainen oppilas ottaa itselleen sopivan määrän ruokaa).
  • ongelmajätteiden lajittelu
  • retkillä liikkuminen kävellen, pyörillä tai julkisilla kulkuneuvoilla

 

Hyvinkäänkylässä sosiaalista ja kulttuurista kestävyyttä tavoitellaan luomalla viihtyisä, kiireetön ja turvallinen oppimisympäristö.

Hyvinkäänkylän koulussa:

  • Kaikki koulun aikuiset ovat kasvattajia. Hyviin käytöstapoihin kiinnitetään erityishuomiota!
  • Yhteisöllisyyden taustalla ovat hyvät vuorovaikutustaidot sekä ihmisten ja kulttuurien eroavaisuuksien ymmärtäminen.
  • Luokissa pidetään syksyisin vanhempainiltoja ja yhteisiä sääntöjä sitoudutaan noudattamaan.
  • Turvallisuus- ja kriisisuunnitelmat päivitetään ja ovat esillä opettajanhuoneessa. Koululla järjestetään henkilökunnan turvallisuuskierros ja pelastautumisharjoituksia.
  • Koulun tapahtumilla luodaan yhteishenkeä sekä annetaan oppilaille elämyksiä.
  • Oppilaat osallistuvat ja vaikuttavat: kummitoiminta ja oppilaskunta.
  • Oppilaat huolehtivat yhteisistä välituntivälineistä pitämällä välituntikioskia.
  • Kodin ja koulun välinen yhteistyö on suuri voimavara.

 

 

 

Päivitetty 16.1.2025