Kestävä kehitys
Kestävä kehitys
Hyvinkäänkylän koulun kestävän kehityksen ohjelma
Koulumme toiminta-ajatuksena on ohjata lapsia omaksumaan kestäviä arvoja ja löytämään vahvuutensa.
KEKE eli kestävä kehitys on muodostunut osaksi koulumme toimintakulttuuria, se näkyy koulumme arkipäivässä.
Koulullamme oli pysyvä Vihreä Lippu vuosina 2004 - 2009 ja se toi koulumme arkeen pysyviä ekologista ja taloudellista kestävyyttä tukevia käytänteitä:
KIERRÄTYS, LAJITTELU JA JÄTTEEN VÄHENTÄMINEN HYVINKÄÄNKYLÄN KOULUSSA:
- jätekatoksessa omat lajitteluastiansa paperille, kartongille, muoville, kompostijätteille, metalliromulle ja lasille
- luokissa roskikset lajitteluohjeineen sekajätteelle, muoville, kartongille ja paperille ja opettajanhuoneessa lajitellaan em. lisäksi lasi, metalli ja biojäte
- käsipyyherullat wc-tiloissa ja käytävien vesipisteillä
- pienennetyt tai kaksipuoleiset kopiot, tiedottaminen Wilmassa
- jätepaperia piirustus- ja suttupaperina (kierrätysmateriaalia oppilastöihin)
- vihkotyöskentelyä monisteiden sijaan
- tehtävälle useampi käyttökerta laminoimalla (löytötavaroille keräyslaatikot kaikilla käytävillä)
- kotoa käytettyjä lehtiä, kirjoja, pelejä, huonekaluja, liikuntavälineitä ym. uusiokäyttöön
- ruokalassa ekologiset pakkausvaihtoehdot ja niiden lajittelu (jokainen oppilas ottaa itselleen sopivan määrän ruokaa)
- retkipäivinä eväsrasiat ja juomapullot kotoa (siivouksessa ja teknisessä työssä vähemmän haitallisia kemikaaleja ja ympäristömerkittyjä puhdistusaineita)
- ongelmajätteiden lajittelu
- retkillä liikkuminen kävellen, pyörillä tai julkisilla kulkuneuvoilla
KEKE-projektin (2008 – 2010) myötä koulullamme arvioitiin ja tarkennettiin sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden tavoitteita ja toimintatapoja. Hyvinkäänkylässä sosiaalista ja kulttuurista kestävyyttä tavoitellaan luomalla viihtyisä, kiireetön ja turvallinen oppimisympäristö.
Hyvinkäänkylän koulussa:
- Kaikki koulun aikuiset ovat kasvattajia. Hyviin käytöstapoihin kiinnitetään erityishuomiota!
- Yhteisöllisyyden taustalla ovat hyvät vuorovaikutustaidot sekä ihmisten ja kulttuurien eroavaisuuksien ymmärtäminen.
- Luokissa pidetään syksyisin vanhempainiltoja ja yhteisiä sääntöjä sitoudutaan noudattamaan.
- Turvallisuus- ja kriisisuunnitelmat päivitetään ja ovat esillä opettajanhuoneessa. Koululla järjestetään henkilökunnan turvallisuuskierros ja pelastautumisharjoituksia.
- Koulun tapahtumilla luodaan yhteishenkeä sekä annetaan oppilaille elämyksiä.
- Oppilaat osallistuvat ja vaikuttavat: kummitoiminta ja oppilaskunta.
- Oppilaat huolehtivat yhteisistä välituntivälineistä pitämällä välituntikioskia.
- Kodin ja koulun välinen yhteistyö on suuri voimavara.
- Henkilökunnan hyvinvointiin ja virkistykseen panostetaan.