Lähde aikamatkalle Perinnejuna Valtterin matkassa 20.7.2024

Veturina junassa on dieselveturi Dv16 nro 2026 vuodelta 1962. Matkustamaan pääsee puukorisissa matkustajavaunuissa.

Kesällä 2024 juhlitaan Porvoon Keravan radan 150-vuotisjuhlavuotta. Porvoon museorautatie ry:n järjestämiä juhlia vietetään heinäkuussa 20. – 21.7.2024. Juhlan kunniaksi museorautatiellä on liikkeellä useita museojunia eri operaattorien toimesta. Junia operoivat Porvoon museorautatie ry. (PMR), Haapamäen museoveturiyhdistys (HMVY), Sinisten vaunujen ystävät ry. (SVY) sekä VR.

Suomen Rautatiemuseon Perinnejuna Valtteri on mukana tapahtumassa lauantaina 20.7. Veturina junassa on dieselveturi Dv16 nro 2026 vuodelta 1962. Matkustamaan pääsee puukorisissa matkustajavaunuissa. Valtterin kyydissä pääsee Riihimäeltä Porvooseen ja takaisin. Asiakkaita otetaan kyytiin myös Hyvinkäältä, Jokelasta, Järvenpäästä, Nikkilästä ja Hinthaarasta sekä tarvittaessa Haksista ja Kiialasta. Perillä Porvoossa on noin kolme tuntia aikaa esimerkiksi ratajuhlaan osallistumiseen tai Vanhan Porvoon kiertelyyn. Aikataulu mahdollistaa esimerkiksi höyryjuna-ajelun Hinthaaraan.

Meno-paluuliput Valtterin kyytiin myydään Trafiikki-museoiden verkkokaupasta. Meno-paluuliput ovat myynnissä ainoastaan verkkokaupassa. Junasta on mahdollista ostaa yhdensuuntaisia asemien välisiä lippuja käteisellä.

Porvoon ja Keravan välisen rautatien rakentaminen aloitettiin moninaisten vaiheiden jälkeen toden teolla vuonna 1872. Ensimmäinen tavarajuna lähti liikkeelle Porvoosta kohti Keravaa 16.7.1874. Ajatus Porvoon radan rakentamisesta oli syntynyt heti Suomen ensimmäisen rautatien avaamisen jälkeen vuonna 1862. Hankkeen toteutumiseen kului lopulta kaikkiaan 12 vuotta.

Rautatie rahoitettiin alun perin yksityisillä varoilla, mutta yksityinen rautatieyhtiö hakeutui ensimmäisen kerran konkurssiin jo vuonna 1878. Pakkohuutokaupan jälkeen yhtiö jatkoi toimintaansa uuden omistajan voimin aina vuoteen 1917 asti, jolloin omistus siirtyi Valtionrautateille. Rautatie oli valmistuessaan toinen yksityinen rata Suomessa. Matkustajaliikenne radalla päättyi 1981 ja tavaraliikenne 1990.
Nykyisin alkuperäisestä Porvoon radasta on jäljellä Porvoon Anttilan kylästä, Ollin linjavaihteelta lähtevä 16 kilometriä pitkä sivurata, joka erkanee Kerava – Sköldvik sähköradasta. Porvoon rata on Suomen ainoa leveäraiteinen museorautatie.

Valtterin kyydissä voit tehdä aikamatkan kolmelle eri vuosikymmenelle. Voit matkustaa 1940-luvun kolmannen luokan päivävaunussa, oman aikakautensa modernissa 1950-luvun kahvilavaunussa tai muistella menneitä 1970-luvun lähiliikennevaunussa. Kokonaisuuteen kuuluu Suomen ainoa yksityinen salonkivaunu, vuorineuvos Walter Ahlströmin itselleen rakennuttama vaunu A100 vuodelta 1926.

Klikkaamalla kuvaa, näet sen suurempana.

Aikataulu

Lisätiedot: www.rautatiemuseo.fi

Päivitetty 15.7.2024