Työ tehdään radan sähköistämiseen liittyen, rataturvallisuuden parantamiseksi. Työ on aloitettu Karjaa-Hyvinkää rata-osuudella loppusyksystä 2023 ja tavoitteena on poistaa riskipuut loppuvuoteen 2024 mennessä. Riskipuita poistetaan osana Väyläviraston Hyvinkää−Hanko-radan sähköistys ja tasoristeyksien poistaminen -hanketta.
Väyläviraston uutinen aiheesta:
https://vayla.fi/-/hyvinkaa-karjaa-rataosalla-poistetaan-riskipuita-loppusyksysta-lahtien
https://vayla.fi/-/riskipuuston-poisto-hyvinkaan-ja-karjaan-valilla-jatkuu-loppuvuoteen-2024.
Puun poistoa tehdään koneellisesti ja metsurityönä.
Puita ja korkeita pensaita poistetaan rautatien suoja-alueelta, ratalakiin perustuen, turvallisuuden parantamiseksi. Rautatien suoja-alueella tarkoitetaan rautatien molemmin puolin sijaitsevaa, 30 metrin etäisyydelle ulottuvaa aluetta reunimmaisen raiteen keskeltä.
Rautatien suoja-alueen määritelmä: https://vayla.fi/web/vayla/vaylista/rataverkko/rautatien-suoja-alue.
30 metrin suojavyöhyke, jonka alueelta puita poistetaan, on merkitty oheiseen karttaan punaisella värillä.
SONNINMÄEN RADANPUOLEINEN LENKKIPOLKU ON SULJETTUNA TYÖMAA-AIKANA TURVALLISUUDEN VUOKSI.
Alue on merkitty karttaan/karttoihin sinisellä värillä.
PIDÄTHÄN RIITTÄVÄN TURVAETÄISYYDEN TYÖKONEISIIN JA TYÖMAAHAN!
Turvaetäisyys metsänhakkuukoneisiin on n. 90 metriä ja puun korjuuta tekevään koneeseen n. 30 metriä.