Uusi kiinteistönhoidon järjestelmä parantaa kuntalaisten palvelua

Hyvinkään kaupunki siirtyi kiinteistönhoidossa nykyaikaan, kun se otti käyttöön Fluent Kunto -järjestelmän. Kaupungin tavoitteena on digitalisoida kiinteistönhoidon prosesseja sekä parantaa kuntalaisten saamaa palvelua.

Fluent Kunto on ollut kaupungin käytössä useiden vuosien ajan katujen ja liikuntapaikkojen kunnossapidossa. Nyt järjestelmän käyttö on laajentunut myös kiinteistönhoitoon.

Hyvinkään kaupungin kiinteistötyönjohtajan Jani Pertan mukaan kaupungilla nousi tarve muuttaa kiinteistönhoidon prosesseja digitaaliseen muotoon.

- Aiemmin kiinteistönhoidon prosesseissa toimittiin käytännössä kynän ja paperin sekä puhelimien välityksellä. Kiinteistövastuuhenkilöiden, tilapalveluiden sekä kunnan aliurakoitsijoiden välillä soiteltiin paljon eri asioista, Perta kertoo.

Parempaa palvelua nopeammin

Nyt järjestelmän avulla voidaan tehdä sekä havaintojen tekeminen että töiden ohjaaminen. Jos esimerkiksi aurauskalusto kolhaisee kiinteistön pihapiirin aitaa, voidaan asiasta tehdä saman tien huomio ja ohjata korjaustyö aliurakoitsijalle.

Pitkällä aikavälillä tämä parantaa myös kaupunkilaisten saamaa palvelua. Se on yksi Hyvinkään kaupungin tavoitteista.

- Digitaalinen järjestelmä nopeuttaa kaupungin palauteketjua ja vasteaikaa huomattavasti, Jani Perta toteaa.

Järjestelmän avulla voidaan myös kerryttää tietoa eri kiinteistönhoidon toimenpiteistä. Tätä tietoa voidaan hyödyntää muun muassa tulevissa kilpailutuksissa. Lisäksi kerätyn tiedon avulla esimerkiksi resurssit voidaan kohdentaa jatkossa tehokkaammin.

- Kunto mahdollistaa myös sen, että kiinteistönhoidossa tehdyt työt voidaan tarvittaessa todentaa tarkasti jälkikäteen esimerkiksi liukastumistapauksissa, Perta toteaa.

Lumiaura työssään Villatehtaan sisäpihalla.

Päivitetty 2.12.2024