|
A3
Rautatieasema
Rautatien
synnyttämästä asemakylästä on kasvanut kaupunki, jonka keskustan vanhin
säilynyt rakennus on rautatieasema. Suomen ensimmäinen rautatie rakennettiin
Helsingistä Hämeenlinnaan. Rata ja ensimmäiset asemarakennukset olivat
valmiina, kun vihkiäisjunan juhlavieraat pysähtyivät nauttimaan virvokkeita
Hyvinkään upouudella rautatieasemalla tammikuun viimeisenä päivänä vuonna
1862.
|
Kartta
Asemakylä
1858 - 1896
Rakentumisen
vaiheet
|
|
|
Aseman puisto 1920-luvun
lopussa.
|
Alueen
rajaus |
Alueen
eteläosan rajoina ovat Hangon rata, kävelysilta, päärata, Uudenmaankadun
silta ja Musiikkiopiston parkkipaikan reuna. Pohjoinen osa käsittää
virastotalon kaakkoispuolisen kivikon ja huoltoaseman eteläpuolella
olevan pihapiirin.
|
Historia |
Suomen
ensimmäinen rautatie rakennettiin Helsingistä Hämeenlinnaan. Rata ja ensimmäiset
asemarakennukset olivat valmiina, kun vihkiäisjunan juhlavieraat pysähtyivät
nauttimaan virvokkeita Hyvinkään upouudella rautatieasemalla tammikuun
viimeisenä päivänä vuonna 1862. Arkkitehti Carl Albert Edelfeltin suunnittelemista
maamme ensimmäisistä rautatieasemista on enää alkuperäisessä käytössä
vain Järvenpään ja Hyvinkään asemarakennukset. Hyvinkään asemarakennusta
laajennettiin vuonna 1891, aseman keskiosa on sen vanhinta osaa.
|
Rakennushistoriat |
Asemarakennus,
joka on maamme vanhimpia puisia asemarakennuksia, on rakennettu C.A. Edelfeltin
tekemien suunnitelmien mukaan. Alkuperäinen rakennus käsitti vain nykyisen
rakennuksen keskiosan. Vuonna 1891 rakennettiin lisäosat rakennuksen molempiin
päihin. Rakennusta on hoidettu hyvin. Vuoteen 1907 asti H:n asemapäällikkö
toimi myös postinhoitajana. Postirakennus rakennettiin postin itsenäistymisen
takia. Alkuperäinen, vuonna 1907 rakennettu osa käsittää rakennuksen Hyvinkäänkadun
puoleisen pään. Postia laajennettiin vuosina 1911 ja 1928. Posti muutti
rakennuksesta 1955. Rakennusta on muutettu sisätiloiltaan useita kertoja.
Aseman puisto on rakennettu asemarakennuksen viereen 1860-luvulla.
Varsinaisesti aseman puisto lienee kunnostettu 1872-78 välisenä aikana.
Puisto on merkittävä jäänne valtion keskuspuutarhan Hyvinkäällä ollessaan
synnyttämästä kulttuuriseudun leimasta aseman ympäristössä. Osa rautatieaseman
ympärillä olleesta istutuksin koristetusta puistomaisesta maisemasta on
hävinnyt. Puistossa on sisällissodassa 1918 kaatuneiden saksalaisten sotilaitten
hauta muistomerkkeineen.
Koritsoonin
mäki on saanut nimensä paikalla 1857-1861 sijainneesta rangaistuslaitoksesta.
Päärataa oli rakentamassa noin 150 vankia, joilla urakkana oli mm. harjun
puhkaisu kallion läpi. Paikalla ei ole enää rakennuksia jäljellä, mutta
louhinnasta tulleet kivikasat radan molemmin puolin ovat edelleen havaittavissa.
|
Rakennukset |
Rautatieasema
(32)1·2·3·4,
Vanha Posti (33)1·2, Maakellari, Rautatiepuisto
(34)1·2, Makasiinirakennus, Leivättömän mökin
rauniot, Saksalaisten muistomerkki, Hangon laituri, Koritsoonin mäki,
Rautatieläisen asunto
|
Kohteen
arvo, valinta-
perusteet,
suojelu |
Asemarakennus
ympäristöineen on rakennustaiteellisesti, historiallisesti ja maisemallisesti
valtakunnallisesti arvokas. Talo on kaupunkikuvallisesti tärkeimpiä rakennuksia
Hyvinkäällä. Se on Hyvinkään asutuskeskuksen vanhimpia rakennuksia ja
ilmentää rautatierakentamiseen liittyneitä esteettisiä käsityksiä ja aikansa
rakennustaitoa. Asemarakennus on osa rautatieaseman melko hyvin säilynyttä
kokonaisuutta. Asemanpuisto liittyy olennaisesti aseman seudun kokonaisuuteen,
muodostaen rakennustavaltaan yhtenäisen jatkeen asemarakennuksen ja muiden
rautatiealueen rakennusten kanssa.
|
Kaava-
merkintä ja suojelu |
-
Rautatieasema - AK1997/ sr-1 (rakennus-lain 135§ 1 perusteella
ei saa purkaa eikä tehdä arvoa heikentäviä muutostöitä)
- Vanha Posti, maakellari, makasiinirakennus - AK1997/sr-2 (rakennuslain
135§ 1 nojalla ei saa purkaa, kuin pakottavasta syystä)
- Asemanpuisto - AK1997/ VP/s (ei saa muuttaa niin, että arvo vähenee)
- tontti 18:303 - AK1985/ KY (tontille saa rakentaa nelikerroksisen
liikerakennuksen)
- Koritsoonin mäki - AK1984/ VP (puisto) ja EV (suojaviheralue)
- Rautatieläisen asunto - kaavoittamaton VR:n alue, rakennuskiellossa
|
Hoitoehdotus |
Rautatieaseman
vastainen maisema eli Hangon radan sillan aluset ja lähiympäristö, Siltakadun
alun ja aseman länsipuolella sijaitsevan ison hiekkapintaisen pysäköintikentän
tulee tukea ja voimistaa arvokasta asemamiljöötä. Musiikkiopiston
mahdolliseksi laajentumisvaraksi tulisi tutkia nykyistä parkkipaikkaa.
Koritsoonin kivikkoa tulee hoitaa siten, ettei se jää kasvillisuuden peittoon.
Paikalle voisi sijoittaa opastetaulun, jossa selvitettäisiin kivikon ja
radan rakentamisen historiaa. Rautatieläisen asunnon tontille tulee laatia
asemakaava, joka takaa rakennuksen säilymisen, mutta mahdollistaa talon
asumiskäytön eli sallii harkitun korjaamisen ja laajentamisen.
|