6. Uusi Hyvinkää 1961-
|
Helsinki-Hämeenlinna maantien rautatien itäpuoleinen osa on kokonaan hävinnyt. Sillankorvankatu ja Ahjonkatu on puhkaistu. Kaupungin keskusta on tiivistynyt molemmin puolin ratojen ylittäviä siltoja.
|
Kaupungilla oli
voimakas pyrkimys muuttaa maalaismainen ilmeensä vastaamaan jo keskikokoiseksi
kaupungiksi kasvanutta väkimääräänsä. Asema- ja yleiskaavoilla sekä
arkkitehtikilpailuilla vuosina 1953, 1957, 1960 ja 1965 haettiin tälle
toteutusmuotoa. Uusi 1950-luvun lopulla avattu Uudenmaankatu siirsi
liike-elämän Hyvinkäänkadulta ja Hämeenkatu vahvistui uusien liikerakennusten
myötä. Koko rakentamisen volyymi ja tehokkuus oli aikaisempaa huomattavasti
suurempaa. Asuinrakentaminen laajeni uusille alueille kuten Paavolaan
ja Talvisiltaan elementtikerrostaloina ja myös vanhaa ydinkeskustan
rakennuskantaa uusittiin voimakkaasti, vanha sai väistyä uuden, modernin
kaupungin tieltä. Teollisuus laajeni vanhoilla alueillaan Hiiltomossa
ja Sahanmäessä. |
|