6. Uusi Hyvinkää 1961-

 


Aksonometria Hyvinkään asemanseudusta vuonna 1995
- Kari Hammarberg

Helsinki-Hämeenlinna maantien rautatien itäpuoleinen osa on kokonaan hävinnyt. Sillankorvankatu ja Ahjonkatu on puhkaistu. Kaupungin keskusta on tiivistynyt molemmin puolin ratojen ylittäviä siltoja.

Kaupungilla oli voimakas pyrkimys muuttaa maalaismainen ilmeensä vastaamaan jo keskikokoiseksi kaupungiksi kasvanutta väkimääräänsä. Asema- ja yleiskaavoilla sekä arkkitehtikilpailuilla vuosina 1953, 1957, 1960 ja 1965 haettiin tälle toteutusmuotoa. Uusi 1950-luvun lopulla avattu Uudenmaankatu siirsi liike-elämän Hyvinkäänkadulta ja Hämeenkatu vahvistui uusien liikerakennusten myötä. Koko rakentamisen volyymi ja tehokkuus oli aikaisempaa huomattavasti suurempaa. Asuinrakentaminen laajeni uusille alueille kuten Paavolaan ja Talvisiltaan elementtikerrostaloina ja myös vanhaa ydinkeskustan rakennuskantaa uusittiin voimakkaasti, vanha sai väistyä uuden, modernin kaupungin tieltä. Teollisuus laajeni vanhoilla alueillaan Hiiltomossa ja Sahanmäessä.


Kuva vuodelta 1962. Suomen Työväen Säästöpankin matala siipi valmistui vuonna 1960. Rakennuksen arkkitehti oli Martti Välikangas. Hänen suunnittelemansa Työväen Opintorahaston uudistalo valmistui 1964. Kuvan taustalla Hämeensillan toisella puolella näkyy Ahjon liikerakennus.