Koulukammari 4-8 vuotiaiden muisteluita

Koulukammari, 4-8 -vuotiaiden lasten oppimisvalmiuksien kehittämiskokeilu aloitettiin v. 1996 Hiidenkiukaan päiväkodin ja Hakalan koulun yhteistyönä. Toimitilat olivat Hiidenkiukaan päiväkodissa ja ryhmä koostui 28 lapsesta. Koulukammarin moniammatillisen tiimin; lastenhoitajan, lastentarhanopettajan ja luokanopettajan koulutuksesta, hankkeen sisällöstä ja tutkimuksesta vastasi Oulun yliopiston varhaiskasvatuksen professori Pentti Hakkarainen. Meillä oli ilo olla mukana kehittämiskokeilussa neljän vuoden ajan.

Hyvinkäälle perustettiin kaksi ryhmää lisää v. 1999, Kouluaitta ja Koulutupa. Kokeiluryhmät vakinaistettiin hyvien tutkimustulosten ansioista v. 2003. Ryhmät saivat Hyvinkään kaupungin laatupalkinnon v. 2004.

Ryhmän työskentelytavat ja opetusmenetelmät pyrkivät lasten oppimisvalmiuksien kehittämiseen. Keskeisellä sijalla olivat leikki, juonelliset leikkimaailmat ja toiminnallisuus. Satuja, tarinoita ja draamaa hyödynnettiin opetuksessa. Myös aikuiset heittäytyivät erilaisiin rooleihin ja draaman tapahtumiin yhdessä lasten kanssa. Tavoitteena oli luoda kehittäviä toiminta- ja oppimisympäristöjä, joissa pitkäjänteinen ja kokonaisvaltainen lapsen oppimisvalmiuksien kehittyminen mahdollistuu. Monipuolinen oppimisympäristö vastasi myös lasten erilaisiin tarpeisiin ja moninaisuuteen.

Kaikki 4-8 –vuotiaiden ryhmät lakkautettiin virallisesti syksystä 2015. Vuodet Koulukammarissa tarjosivat meille kasvattajina antoisan ja innostavan näkökulman lapsen motivointiin, oppimaan oppimiseen sekä lapselle mielekkäiden toimintamenetelmien luomiseen. Leikki, vuorovaikutus, yhteisöllisyys, osallisuus, lapsen tuen tarpeiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen, sekä aikuisen rooli oppimisen ohjaajana ja mahdollistajana ovat edelleen ajankohtaisia asioita varhaiskasvatuksessa.

Miikku Karppinen ja Sari Väike-Hirvonen

Kuvia koulutuvalta

Päivitetty 8.10.2024