Erasmus+
Erasmus+ opiskelijoiden hanke Carbonless Footprint jatkuu yhdessä Turkin ja Espanjan kanssa. Työskentelyn tarkoitus on hiilijalanjäljen pienentämiskeinoja kehittäen ja tulevaisuuden energiankäyttöratkaisuja pohtien. Aloitimme lukuvuonna 2022 – 23 hanketyöskentelyn etäyhteyksien avulla kumppanikoulujemme kanssa: Polatlı TOBB Fen Lisesi (Turkki) sekä Colegio Miralmonte SCOOP (Espanja). Ensin järjestimme logokilpailun, jonka voittajalogo on käytössä projektimme ajan. Seuraavaksi osallistujat rakensivat kukin koulussaan kierrätyslaitteita ja videoivat niiden toiminnan. Esittelimme ne toisillemme Zoom-yhteyden avulla. Vierailimme 6 opiskelijan ja 2 opettajan voimin Cartagenassa, Espanjassa 4. – 12.10.2023 ja ohjelman mukaan teemme opintomatkan Turkkiin, Polatliin toukokuussa 2024. Espanjan opintomatkan aikana perehdyimme kierrätykseen ja vierailimme modernissa jätteenkeräyslaitoksessa. Työpajat koulussa opettivat käytännössä kompostointia teoriaopetuksen jälkeen. Miralmonte Colegiossa on myös oliivipuita, joista opiskelijat poimivat oliiveja. Lisäksi saimme ruokkia koulun omia kanoja ja tutustuimme puutarhan toimintaan koulun yhteydessä. Paikallista kulttuuria ja nähtävyyksiin tutustumista kuului myös ohjelmaan mm. kaupunkikierroksen ja museokäyntien avulla ja lisäksi kävelimme luontopolun meren rannalla San Pedro del Pinatar- nimisellä alueella ihastellen flamingoja ja suuria suolakasoja. Teimme myös retken Murcian yliopistoon, jossa harjoittelimme verkostojen luomista ja lisäksi olimme opastetulla kävelykierroksella Murcian historiallisia nähtävyyksiä katsellen. Koululla järjestettiin meitä vierailijoita varten Espanjalainen ilta, jossa paikalliset taidokkaat flamencon harrastajat viihdyttivät hauskoilla esityksillään. Vanhemmat olivat valmistaneet tarjolle paikallisia perinteisiä herkkuja.
Erasmus+ Carbonless Footprint -hanke - viikko Suomessa (pptx)
Erasmus+ Carbonless Footprint -hanke - viikko Espanjassa (pdf)
Opettajien täydennyskoulutus
Lukuvuosina 2019 – 2021 toteutettava Hyvinkään Sveitsin lukion opettajien täydennyskoulutushanke, johon osallistuu 13 eri aineiden opettajaa. He käyvät kukin 7 päivän mittaisen kurssin valitsemassaan EU-maassa tarkoituksena kohentaa omaa kielitaitoaan ja hakea koulutuksesta virikkeitä ja uusia käytänteitä opetustyöhön. Koulutusten painopistealueet ovat oman opetettavan aineen sisältöjen päivittämisen lisäksi opiskelijoiden tukeminen ja mahdollisten koulupudokkaiden auttamisen uusien keinojen etsiminen. Täydennyskoulutusten anti jaetaan koko koulun opettajien käytettäväksi eri keinoilla, mm. pidetään kokousten yhteydessä tietoiskuja ja laaditaan yhteistyösuunnitelmia.
ICT Tools – The most effective ways to learn a foreign language
Englannin opettajat Hyvinkään Sveitsin lukiosta toimivat yhdessä Italian, Espanjan, Pohjois-Makedonian ja Turkin yhteistyökoulujen kanssa kehittääkseen vieraan kielen opetusta siten, että hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti tieto- ja viestintäteknologiaa oppimistulosten parantamiseksi. Tarkoituksena on yhdistää kaikkien osallistujien tiedot ja osaaminen sekä harjoitella eri menetelmiä yhdessä, projektin lopuksi laaditaan ohjekirja digitaalisten opetusmenetelmien käytön helpottamiseksi. Aloitustapaaminen pidettiin Italiassa, Potenzassa marraskuussa 2019 ja seuraavat yhteistyötapaamiset järjestetään mahdillisuuksien mukaan lukuvuonna 2020 – 2021. Projektia koordinoi Italiassa toimiva koulu Istituto Professionale di Stato Per I Servici di Enogastronomia E Ospitalita' Alberghiera Potenza. Lisäksi mukana toimivat Yabanci Dil Egitimcileri Dernegi Turkista, Sredno opshtinsko uchilishte Gjorche Petrov Pohjois-Makedoniasta ja IES Alvaro Cunqueiro Espanjasta.