Rakennuskemia Oy

Rakennuskemian toimitusjohtaja Mikko Ikonen on mielissään Hyvinkään kehityssuunnasta. Yleinen fiilis on paikkakunnalla positiivinen.

yritystarinoita


Rakennuskemia panosti räväkkään markkinointiin – se kannatti

Yksi hyvinkääläisistä menestyvistä perheyrityksistä on vuonna 1988 perustettu Rakennuskemia Oy. Se kehittää, myy ja markkinoi erilaisia rakennus-, remontointi- ja kodinhoitotuotteita.

Rakennuskemialla on useita omia tuotemerkkejä. Sen lisäksi yritys edustaa useita kansainvälisesti tunnettuja alan brändejä kuten Tytan, Bison ja Mellerud.

– Laatu edellä mennään. Keskitymme sellaisiin tuotteisiin, jotka ovat omassa kategoriassaan siellä kärkipäässä, kertoo Rakennuskemia Oy:n toimitusjohtaja Mikko Ikonen.

"Nykyajan tyyliin vastuullisuus ympäristön suhteen on olennainen osa Rakennuskemian toimintaa". 

Hän on toiminut isänsä perustamassa yrityksessä toimitusjohtajana 16 vuotta. Monenlaiset työnkuvat ovat jo sitä ennenkin tulleet tutuiksi.

– Menin jo pienenä firmamme varastoon töihin tienaamaan hiukan rahaa lätkäkorttien ostamiseen. Siitä ura sitten lähti etenemään.

Olosuhteet on huomioitava

Sahanmäen Kerkkolankadulla toimiva Rakennuskemia työllistää 24 henkilöä. Kasvuun pyritään, ja yritys on palkannut nyt Ruotsiin ensimmäisen työntekijän.

– Toimimme globaaleilla markkinoilla ja Pohjoismaat ovat isoillekin toimijoille kiinnostavaa aluetta. Alue on vakaa ja ihmisillä ostovoimaa.

Ikosen mukaan suurin osa Rakennuskemian tuotteista on jonkinlaista liimaa tai tiivistysainetta. Ilmasto Pohjolassa on karu ja liimatuotteillekin asetetaan erityisiä vaatimuksia, joten kylmässä toimiville tuotteille on täällä myös paikkansa.

– Meiltä löytyy esimerkiksi voimateippi, joka tarttuu jopa miinus 20 asteessa. Samoin tuotevalikoimaamme kuuluu liima- ja tiivistysmassa, joka kuivuu myös pakkasella.

"Yhden yön yli nukuin ja sitten tein päätöksen. Tämähän on kova juttu!".

Nykyajan tyyliin vastuullisuus ympäristön suhteen on olennainen osa Rakennuskemian toimintaa. Yritys on esimerkiksi lopettanut muovipakkauksien käytön useissa tuotteissa, jossa se on mahdollista.

Rakennuskemia käyttää uusiutuvaa energiaa sekä ilmoittaa CO2 -päästönsä sekä strategiansa CDP-järjestölle (Carbon Disclosure Project). Siinä yrityksen luokitus nousi viime vuonna yli kansainvälisen toimialan keskiarvon luokituksessa mukana olevien yritysten joukossa.

– Olemme luopuneet myös ympäristölle haitallisesta keltasinkityskäsittelystä kuormaliinoissamme. Nyt pystymme saavuttamaan saman ruosteeneston ympäristöystävällisemmällä käsittelyllä.

 

Kun liima nousi seksikkääksi brändiksi

Rakennus-, remontointi- ja kodinhoitotuotteet eivät markkinoinnin kannalta ole ehkä se kaikkein eniten tunteita herättävin tuotesortimentti. Rakennuskemiakin on huomannut asian haasteellisuuden.

– Meillä oli olemassa Ratkaisumassa -niminen liimatuote. Kehitimme taannoin sen rinnalle kovemman liiman Ratkaisumassa Plussan. Lanseeraaminen jotenkin epäonnistui.

"Logistiikka on tietysti meillekin tärkeä asia, ja Hyvinkään sijainti on loistava".

Asiaa pohdittiin myöhemmin palaverissa ja joku sitten heitti vitsillä idean. Entä jos yrityksellä olisikin tuote nimeltä World's Toughest Fix eli WTF?

Homman juju piilee siinä, että englannin kielessä hyvin tunnettu lyhenne WTF merkitsee – hieman kaunistellen käännettynä –”Mitä hittoa!”

– Yhden yön yli nukuin ja sitten tein päätöksen. Tämähän on kova juttu! Unohdetaan vanha brändi kokonaan ja lähdetään suunnittelemaan uutta puhtaalta pöydältä ja mahdollisimman edistyksellisillä tavoilla, Ikonen kertoo.

Aluksi Rakennuskemia teetti Laurea-ammattikorkeakoululla tutkimuksen siitä, miten ihmiset reagoisivat räväkkään kirjainyhdistelmään.

– WTF-brändi miellettiin vahvaksi ja hauskaksi. Se meni vähän samaan kategoriaan kuin Coca Cola tai BMW. Sellainen on liimatuotteelle täysin poikkeuksellista.

Kova vaivannäkö ja jonkinasteinen riskikin räväkän uuden brändin eteen oli lopulta vaivan arvoinen.

– WTF sijoittuu sellaiseen tuotekategoriaan, joka on meidän tuotekategorioistamme kaikkein kilpailluin ja sinne on ollut vaikeata päästä isommin mukaan. Nyt meille avautui uusia markkinoita Euroopassa ja ensimmäistä kertaa pääsimme myös USA:n markkinoille. Sikäläisellä asiakkaallamme on maassa yli 1700 myymälää.

WTF on noteerattu myös markkinoinnin ammattilaisten keskuudessa.

– Viimeksi joulukuussa 2023 saimme EuroBest -markkinointikilpailussa omassa sarjassamme pronssia ja nyt pääsimme Suomen Effie -kilpailussa shorttilistalle kahdessa kategoriassa.

Tarvetta laajentumiselle voi tulla

Mikko Ikonen on asunut suurimman osan elämästään Hyvinkäällä ja viihtyy paikkakunnalla mainiosti.

– Logistiikka on tietysti meillekin tärkeä asia, ja Hyvinkään sijainti on loistava.

"Nyt meille avautui uusia markkinoita Euroopassa ja ensimmäistä kertaa pääsimme myös USA:n markkinoille".

Hän kiittelee Hyvinkään kaupungin toimintaa. Aina kun yrityksen on pitänyt hoitaa jotakin asioita kaupungin kanssa, niin homma on toiminut hyvin.

– Kun esimerkiksi olemme ottaneet puheeksi mahdollisen laajentumisen, niin suhtautuminen siellä on ollut positiivista. Haluaisimme pysyä nykyisellä tontilla, koska olemme panostaneet paljon tähän paikkaan.

Rakennuskemian toimitusjohtaja on muutenkin mielissään Hyvinkään kehityssuunnasta. Yleinen fiilis on paikkakunnalla positiivinen.

– Täältä löytyy myös kattavasti palveluita meidän kaltaisellemme yritykselle. Esimerkiksi Hotel Sveitsissä on hyvä järjestää erilaisia tapahtumia henkilökunnan kanssa.

Mikko Ikonen.jpg
Kuvassa: Toimitusjohtaja Mikko Ikonen

Kotisivut: rakennuskemia.fi/fi

Teksti ja kuvat Vesa Keinonen


#elinvoimainen #elämyskaupunki #businesshyvinkää #yritystarinoita @Hyvinkääncity

>> Lisää yritystarinoita

 

Päivitetty 6.6.2024