Yritystarinoita Hyvinkäältä PP Kuljetuslinja Oy

Sahanmäessä toimiva PP Kuljetuslinja Oy on erikoistunut vaativiin kuljetuksiin, kertoo firman toimitusjohtaja Ari Torvinen.

yritystarinoita

Kuljetuksia kautta Euroopan

Eurooppalaisilla teillä voi tulla vastaan hyvinkääläinen rekka, jonka lastina on Airbus-matkustajalentokoneen moottori. Sahanmäessä toimiva PP Kuljetuslinja Oy on erikoistunut vaativiin kuljetuksiin.

PP Kuljetuslinja Oy:n toimitusjohtaja Ari Torvinen kertoo olevansa koulutukseltaan kuljetusinsinööri. Opiskelukaverinsa Pekka Perälän kanssa hän päätyi valmistumisen jälkeen sattumalta samaan kuljetusfirmaan töihin.

– Jossakin välissä mieleemme tuli, että miksei tätä hommaa voisi tehdä itselleenkin. Vuonna 1996 rohkeina kolmekymppisinä perustimme sitten yrityksen.

Nykyisin PP Kuljetuslinja Oy:n liikevaihto on noin kaksitoista miljoonaa euroa vuodessa. Päivittäin se operoi kotimaassa ja Euroopan eri puolilla lähes 50 autoyksiköllä.

"Erittäin kilpaillussa eurooppalaisessa kuljetusbisneksessä voi pärjätä toimivalla asiakaspalvelulla ja erikoistumisella".

Aluksi yritys toimi pelkästään kuljetusvälittäjänä, eikä omia autoja ollut.

– Vähitellen omaa kalustoakin alkoi tulla. Käytämme hybridimallia, missä on omia ja vieraita autoja.

PP Kuljetuslinja Oy perustettiin Hyvinkäälle ja siellä on nyt lähes 30 vuotta pysytty. Valttina on tietysti paikkakunnan loistava logistinen sijainti.

– Sekä Vuosaaren että Hangon satamat ovat meille tärkeitä. Kun rekka tulee Tampereen tai Lahden suunnasta niin ei ole iso matka poiketa välillä terminaalissamme esimerkiksi pikahuollossa tai kuskin vaihdossa. Sitten jatketaan satamaan.

Neljä päätoimialuetta

Ari Torvinen kertoo, että erittäin kilpaillussa eurooppalaisessa kuljetusbisneksessä voi pärjätä. Mutta se vaatii toimivaa asiakaspalvelua ja erikoistumista.

Aviation Logistic eli ilmailua palveleva logistiikka on yksi PP Kuljetuslinjan vahva osaamisalue.

– Kuljetamme lentokonevalmistajille ja lentoyhtiöille erilaisia tuotteita lähtien isojen matkustajakoneiden moottoreista. Siinä vaaditaan paljon tietotaitoa moottoreiden käsittelystä kuljetuksen aikana.

"PP Kuljetuslinja Oy perustettiin Hyvinkäälle ja siellä on nyt lähes 30 vuotta pysytty".

Hyvinkääläisyritys ajaa paljon myös niin sanottua agrilogistiikkaa.

– Nykyään monet maatalouden koneet ja laitteet ovat niin suuria, etteivät ne mahdu tavallisiin perävaunuihin. Silloin pitää käyttää matalakehtoperäkärryjä tai wideable traileria.

Industrial logistiikassa puolestaan kuljetetaan esimerkiksi teollisuuden tarvitsemia laitteita mahdollisimman sujuvasti.

Uusin PP Kuljetuslinjan liiketoiminta-alue on Container-logistiikka.

– Käytännössä kyseessä on merikonttien lastausta ja purkua Suomen alueella.

Joka maassa omat metkunsa

Hyvinkään Sahanmäen tiloissa työskentelevät ajojärjestelijät ovat kuljetusliikkeen toiminnassa keskeisessä roolissa.

Heillä pitää olla erittäin laajat tiedot logistiikan sujumiseen vaikuttavista olosuhteista eri maissa.

– Esimerkiksi pitää hankkia erikoiskuljetusluvat eri teille. Mitä painavampia, leveämpiä tai pitempiä kappaleita kuljetetaan, sitä hitaammin nuo luvat saa. Joskus voi mennä useampi kuukausikin

Ylimääräisiä mutkia matkaan saattaa tulla esimerkiksi pandemioiden tai poliittisten mullistusten myötä.

Koronapandemian aikana tavarakuljetukset pääsivät Euroopassa liikkumaan suhteellisen vapaasti. Joitakin poikkeuksia toki oli.

– Brexitin tultua voimaan Britanniassa syntyi valtava rekkajono, joka pyrki Kanaalin kautta mantereelle. Pari meidänkin autoamme oli siinä mukana.

Torvisen mukaan Brexitistä koitui yritykselle hyvääkin. Sen seurauksena moni muu kuljetusyritys ei enää liikennöi lainkaan Britanniaan, koska byrokratia vaikeutui.

Me sen sijaan ajamme sinne edelleen ja myös Britannian kautta Irlantiin. Paljon uutta perehtymistä tämä on toki vaatinut.

Alueella muuten kaikki hyvin, mutta on yksi murheenkryyni...

Ari Torvinen katselee mielissään Hyvinkään nykyistä kehitystä.

– Kaupungin talous on hoidettu hyvin. Sen seurauksena on pystytty tekemään pitkäaikaisia ja tuottavia investointeja. Hangonsillan isot rakennushankkeet ja Onnelan kaltaiset logistiikkakeskukset ovat hieno asia.

"Valttina on tietysti paikkakunnan loistava logistinen sijainti".

Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin liikenne- ja logistiikkavaliokunnan puheenjohtaja on sen sijaan yhdestä asiasta murheellinen.

Valtatie 25:n surkea kunto on suoranainen häpeä.

Sille olisi jo ajat sitten pitänyt tehdä jotakin.

– Kyseinen valtatiehän on valtavan tärkeä reitti sisämaasta tärkeään satamaan. Onneksi asian eteen tehdään nyt paljon lobbausta alueemme kauppakamarin ja monien muiden toimijoiden toimesta, Torvinen sanoo.

Ari Torvinen
Kuvassa Ari Torvinen

Teksti Vesa Keinonen. Kuvat Vesa Keinonen ja PP Kuljetuslinja Oyn kuva-arkistot


#elinvoimainen #elämyskaupunki #businesshyvinkää #yritystarinoita @Hyvinkääncity

>> Lisää yritystarinoita

Päivitetty 3.4.2025